Ormancılık Sektörünün Devlet Tarafından Öncelikli Olarak Desteklenmesi Bilgi Notu
16 Nisan 2023
İçindekiler
2030 Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri 2
Ormancılık Sektörünün Desteklenmesi 4
Orman Genel Müdürlüğünün Görev Tanımı 5
Yönetmelikte Yer Alan Hususlar 6
Devlet Yardımı Alabilecek Ormancılık Faaliyetleri 8
10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu ve 09.06.2022 tarih ve 31861 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 102 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi esas alarak hazırlanan “Devlet Yardımlarının Uygulanması, Koordinasyonu, İzlenmesi ve Değerlendirilmesine İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik 31.03.2023 tarihli ve 32149 sayılı Resmi Gazetede yayımlanmıştır.
Bu bilgi notu ağaçlandırma, üretim, orman bakımı, orman köylüsü, mobilya, kağıt vb. tüm yönleri ormancılık sektörünün bir bütün olarak devlet tarafından desteklenmesinin gerekliliği ve yapılabileceklerin değerlendirilmesi amacıyla hazırlanmıştır. Bunun için uluslararası gelişmeler, Anayasal-yasal ve sektörel durum incelenmiş ve çözüm önerileri geliştirilmiştir.
Dünya genelinde ormancılık genel olarak “çevre, tarım ve kırsal kalkınma” konsepti içinde değerlendirilmektedir. İdari açıdan orman teşkilatları genelde tarım bakanlıkları ile kısmen de çevre bakanlıkları içinde yer almaktadır. Az sayıdaki bazı ülkelerde ise müstakil Bakanlıklar ve sektörler olarak yer bulmaktadır.
Örneğin ABD’de Amerika Birleşik Devletleri Tarım Bakanlığı (United States Department of Agriculture[1]), Avrupa Birliğinde “Ortak Tarım Politikası- The Common Agricultural Policy)[2] kapsamında ele alınmaktadır.
Avrupa Birliğinin tüm desteklerinin yaklaşık yarısı “Ortak Tarım Politikası” na tahsis edilegelmiştir.
Kırsal kesime hitap etmesi, ülkelerin mevcut yerli, yenilenebilir ve doğal kaynaklarının kullanımını desteklemesi, uzun süreli yatırımlar olması, doğal etkenlerden çok kolaylıkla etkilenmesi, genelde kendi sektörel getirileri yanında turizm, madencilik, su, gıda güvenliği, çevre, sağlık gibi başka sektörleri desteklemesi gibi faktörler nedeniyle ormancılık sektörü bütün unsurları ile birlikte desteklenen veya desteklenmesi gereken sektörlerden birisi olagelmiştir.
Genelde kırsal kesim şehirlerde yaşayanlara göre daha az gelire sahiptir. Diğer taraftan Dünya Bankası verilerine göre orman köylüsü diğer kırsal kesime göre iki kat daha fakir durumdadır[3].
Buna göre ormancılık-kırsal kalkınma-fakirlikle mücadele-çevresel hedeflere ulaşım arasında çok yakın bir bağ bulunmakta ve küresel ve ulusal seviyede bir çok tedbir alınmakta, politika belgeleri hazırlanmaktadır.
Küresel seviyede bakıldığında 2030 Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri ve Küresel Orman Hedefleri önemli belgeler olarak öne çıkmaktadır.
“Her türlü yoksulluğu her yerde bitirmek” başlıklı bir Nolu Küresel Kalkınma Hedefi;
“Herkes için kapsayıcı, sürekli ve sürdürülebilir ekonomik büyümeyi, tam ve üretken istihdamı ve insana yakışır işleri desteklemek” başlıklı 8 Nolu Sürdürülebilir Kalkınma Hedefi;
Hedef 9 “dayanıklı altyapıların inşası, kapsayıcı ve sürdürülebilir sanayileşmenin desteklenmesi ve yenilikçiliğin güçlendirilmesini”, Hedef 10 “Ülkelerin içindeki ve arasındaki eşitsizliklerin azaltılmasını”, Hedef 15 ise “Karasal ekosistemlerin korunmasını, yenilenmesini ve sürdürülebilir kullanımının teşvik edilmesini” hedeflemektedir.
Bu kapsamda;
2017 yılında Birleşmiş Milletler Genel Kurulu tarafından kabul edilen Küresel Orman Hedefleri 6 madde ve bunların alt hedeflerini içermekte[5] olup bunlar doğrudan 2030 Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri ile bağlantılıdır.
Ülkemiz Anayasası tarım, kırsal kalkınma, ormancılık sektörüne dair son derece önemli ve vizyoner hususlar içermektedir.
Ülkemizdeki mevcut durum, küresel ve ulusal politika belgeleri ve hedefleri dikkate alındığında ormancılığın bir bütün olarak “devlet korumasına ve desteğine alınmasının zaruri ve son derece faydalı olacağı” değerlendirilmektedir.
Bu kapsamda ilgili sektörün başta yatırım destekleri olmak üzere tüm devlet desteklerinden, başta orman köylüleri olmak üzere ilgili tüm vatandaşların, sektörde çalışan kişilerin devlet yardımlarından öncelikli olarak istifade etmesi gerektiği mütalaa edilmektedir.
Devlet Yardımlarının Uygulanması, Koordinasyonu, İzlenmesi ve Değerlendirilmesine İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik 31.03.2023 tarihli ve 32149 sayılı Resmi Gazetede yayımlanmıştır[6].
Bu Yönetmelik 09.06.2022 tarih ve 31861 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 102 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesini esas alarak hazırlanmıştır[7].
Buna göre, 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununda yer alan genel yönetim kapsamındaki kamu idareleri ile kamu işletmeleri tarafından uygulanan Devlet yardımları bu kapsama girmektedir.
Devlet yardımı “Sürdürülebilir ve rekabetçi kalkınma amacıyla kamu kaynağı kullanılarak, belirli bir gerçek veya tüzel kişiye veyahut gerçek ve/veya tüzel kişi grubuna, normal piyasa şartlarında elde edemeyeceği bir ekonomik fayda sağlayan; hibe, kredi, taşınır/taşınmaz mal tahsisi, kamu gelir veya alacağından vazgeçme, sermaye katılımı, ayni destek gibi araçlarla gerçekleştirilen uygulamayı” ifade etmektedir.
Uygulayıcı kurum ise “Devlet yardımı uygulamasını doğrudan veya dolaylı olarak yürütmekle yetkili ve sorumlu kamu kurum ve kuruluşları ile kamu işletmelerini” tanımlamaktadır.
Devlet yardımlarındaki temel amaç, sektörleri yönlendirmek ve özendirmek suretiyle elde edilecek neticelerle toplum refahını artırmaktır.
102 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin uygulanmasını takip etmek üzere Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığında “Devlet Yardımları Genel Müdürlüğü[8]” kurulmuştur.
Ormancılıkla ilgili hususlar “Tarım Yardımları Dairesi Başkanlığı” uhdesinde şekillendirilmektedir.
“Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili Kurum Ve Kuruluşlar İle Diğer Kurum Ve Kuruluşların Teşkilatı Hakkında” 4 Sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesine göre Orman Genel Müdürlüğü;
“…Her türlü orman ürünü üreten, işleyen, pazarlayan, ithalat ve ihracatını yapan özel sektör, sivil toplum kuruluşları ve üniversiteler ile yakın işbirliği içinde çalışmak, yurt içinde ve yurt dışında danışmanlık yapmak, projeler uygulamak, ormanlar ve ormancılıkla ilgili olarak kamuoyunu bilinçlendirici her türlü faaliyette bulunmak…” ile yetkili ve sorumludur.
İlgili mevzuat ve ulusal/uluslararası gelişmeler çerçevesinde ormancılık sektörünün devlet yardımlarından, devlet desteklerinden ve yatırım teşviklerinden öncelikli olarak istifade edebileceği değerlendirilmiştir.
Bu çerçevede; Türkiye’de sektörün en temel problemleri şöyle sıralanabilir.
İlgili mevzuat kapsamında kurulan Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı Devlet Yardımları Genel Müdürlüğü sürecin takibinde yetkili kurumdur.
Sürecin başlaması için “Devlet Yardımlarının Uygulanması, Koordinasyonu, İzlenmesi Ve Değerlendirilmesine İlişkin Usul Ve Esaslar Hakkında Yönetmelik”- https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/21.5.7023.pdf detaylı şekilde incelenmelidir.
Yönetmelik kapsamında ilk aşamada kamu kurumları ile işbirliği halinde “Devlet yardımı programlarının[9]” belirlenmesi, bunun için “Uygulayıcı Kurumların tekliflerinin ” ulaştırılması gerekmektedir.
Tekliflerin yapılması
MADDE 7- (1) Uygulayıcı kurum Devlet yardımlarına ilişkin teklifini, resmi yazıyla Başkanlığa iletir.
Resmi yazı ekinde;
a) Cumhurbaşkanı Karar Taslağı,
b) Başkanlık tarafından şekli ve içeriği belirlenecek olan Devlet Yardımı Teklif Formu,
c) Ön Etki Değerlendirme Raporu, yer alır.
(2) Cumhurbaşkanı Karar Taslağının, Devlet yardımının amacı, kapsamı, unsurları, yardımın oranı ve/veya miktarı, süresi, uygulayıcı kurumun yetki ve sorumlulukları gibi Devlet yardımına ilişkin asli unsurları içermesi esastır.
İlgili yönetmelikte Devlet yardımı türleri aşağıdaki gibi sıralanmıştır.
a) Nakdi yardım:
b) Sermaye yardımı
c) Vergi yardımı
ç) Sosyal güvenlik yardımı
d) Taşınmaz yardımı:
e) Altyapı yardımı
f) Ayni yardım
g) Finansman yardımı
ğ) Satın alma yardımı
h) Teknik-eğitim yardımı
İzlenecek yol ve metodoloji açısından öncelikle, ama hiç zaman geçirmeden, konunun kapsamlı şekilde değerlendirilmesi, bir ekip koordinasyonunda bir rapor hazırlanması uygun olacaktır.
İkinci adımda bu raporun temel alındığı yarım günlük bir çalıştay düzenlenebilir. Bu çalıştaya Tarım ve Orman Bakanlığı, Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, KOSGEB, Avrupa Birliği Türkiye Temsilciliği, Dışişleri Bakanlığı Avrupa Birliği Başkanlığı, FAO, UNDP, Üniversiteler, ilgili STK’lar, İş Dünyası ve Akademisyenler davet edilebilir.
Bu çalıştaydan beklenti Orman Genel Müdürlüğü veya Tarım ve Orman Bakanlığı tarafından Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı Devlet Yardımları Genel Müdürlüğüne sunulacak “Devlet Yardımı Teklifi ve Etki Değerlendirme Raporu” formatının müzakere edilmesi ve hazırlanması olarak tespit edilebilir.
Bu çalıştaya hazırlık kapsamında yetkililer ile görüşülmeye başlanması ve hazırlanan davetiyenin elden takdim edilmesinin uygun olacağı değerlendirilmektedir.
Üçüncü adımda sektör tarafından hazırlanan “Ormancılık Sektörü Devlet Yardımı” taslağı Tarım ve Orman Bakanlığı/Orman Genel Müdürlüğüne sunulabilir.
Dördüncü adımda bu teklifin Cumhurbaşkanlığına sunulması ve Cumhurbaşkanı Kararının çıkartılması takip edilebilir.
[2] https://agriculture.ec.europa.eu/common-agricultural-policy/cap-overview/cap-glance_en
[3][3] Poverty, Forest Dependence and Migration in the Forest Communities of Turkey Evidence and policy impact analysis
[4] http://www.gonder.org.tr/?p=6163
[5] http://www.gonder.org.tr/?p=6144
[6] https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2023/03/20230331-22.pdf
[7] https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/19.5.102.pdf
[8] https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2023/03/OrganizasyonSemasi_10032023.pdf
[9] Devlet yardımı programı: Tek başvuru veya münferit başvurular sonucunda yararlanılabilen ve birden fazla Devlet yardımını içeren paketi/programı
Örnek bir yatırım desteği kararı:
https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2023/04/20230420-20.pdf
Geleceğin, kişilerin hayalleriyle ve yaptıklarıyla şekilleneceğinin farkındayız. Herhangi bir şeyi daha iyiye götüreceğine inandığınız bir düşünceniz mi var? Herhangi bir konuda yeni bir fikriniz mi var? “Buldum” dediğiniz bir şey mi icat ettiniz? Heyecanınızı yürekten paylaşıyoruz. “Geleceğe GÖNDERi”lerinizi bizimle paylaşın, destek olalım! Lütfen görüş ve önerilerinizi gonder.carfu@gmail.com eposta adresi ile bizimle paylaşın. Köşe Yazıları bölümünde yazı […]
Added By admin on 7 Ekim 2013
© 2023, ↑ GÖNDER
Giriş - Powered by WordPress - Designed by Gabfire Themes