Sürdürülebilir Arazi Yönetimi Yerel Yönetimler Forumu

Actors_and_capitals_of_SLD_640Birleşmiş Milletler Çölleşme ile Mücadele Sözleşmesi 12. Taraflar Konferansı esnasında Türkiye tarafından gündeme getirilecek konuların en önemlilerinden bir tanesinin “Çölleşme ile Mücadele Yerel Yönetimler” olması beklenmektedir.

Konu gerek UNCCD gerekse ülkemiz açısından yeni bir kavram olup, bilimsel, hukuki ve şekli açılardan detaylı şekilde incelenmesi, müzakere edilmesi gerekmektedir.

1.      Konunun Usul Açısından İncelenmesi

Çölleşme ile Mücadele Sözleşmesi 1992 Birleşmiş Milletler Rio “Yeryüzü Zirvesi’nin çıktılarından birisidir. 1994 yılında imzalanan Sözleşme 1996 yılında yürürlüğe girmiş, Ülkemiz ise 1998 yılında taraf olmuştur.

Sözleşmenin orijinalinde yer alan hususlar yanında, Taraflar Konferansında alınan kararlar ve 2007 yılında kabul edilen “Strateji”  Sözleşmenin uygulamasını yönlendirmektedir.

Buna göre UNCCD’ nin organları, kurumları, girişimleri ve ortaklıkları şunlardır:

  1. Taraflar Konferansı- Conference of the Parties
  2. Bilim ve Teknoloji Komitesi- The Committee on Science and Technology
  3. Sözleşmenin Uygulamalarının Gözden Geçirilmesi Komitesi-The Committee for the Review of the Implementation of the Convention
  4. Sözleşme Sekretaryası-UNCCD Headquarters
  5. Küresel Mekanizma- The Global Mechanism (GM)
  6. Küresel Çevre Fonu-The Global Environment Facility (GEF)
  7. Changwon Girişimi-The Changwon Initiative
  8. Ulusal Odak Noktaları- National Focal Points
  9. Eylem Planları-National, Regional And Sub-Regional Programs
  10. Strateji Belgesi- The 10 -Year Strategy
  11. Sivil Toplum Kuruluşları- Civil Society Organizations
  12. Birleşmiş Milletler-Uluslararası Organizasyonlar- UN& International Organizations
  13. Parlamenterler- The Parliamentarian Round Tables 
  14. Özel Sektör-Sustainable Land Management Business Forum

Mevcut bu girişimler-ortaklıklar dikkate alındığında, hâlihazırda yerel yönetimlerle ilgili başlatılmış bir sürecin bulunmadığı görülmektedir. Bu durumda yeni, daha önce yapılmamış bir sürecin başlatılacağı anlaşılmaktadır.

Bu çerçevede yapılması gerekenler şu şekilde sıralanabilir.

  1. Nihai hedef “Sürdürülebilir Arazi Yönetimi Yerel Yönetimler Forumu” nun oluşturulması olarak belirlenebilir. Bu durumda “SAY İŞ Forumu” nda takip edilen metot ve süreç aynen izlenebilir. SAY İş Forumu; 2011 yılında Kore’de toplanan “UNCCD COP10” esnasında kurulmuştur. Bu kuruluş esnasında GyeongNam Declaration: Declaration by the Sustainable Land Management Business Forum” Deklarasyonu yayınlanmıştır. İlgili web sayfasının incelenmesinden;
    1. İlk Sürdürülebilir Arazi Yönetimi Forumu’ un UNCCD COP10 esnasında düzenlendiği
    2. Foruma iş dünyasını temsilen 100 civarında iş dünyası liderinin katıldığı, açılışın ise UNCCD İcra Direktörü, Kore Orman Bakanı ve GyeongNam Valisi tarafından yapıldığı anlaşılmaktadır.
  2. Bu durumda Ülkemiz açısından yapılabilecekler;
    1. Öncelikle Ankara Büyükşehir Belediyesi Başkanlığı ve Orman ve Su İşleri Bakanlığı arasında görüş birliğine varılmalı ve aşağıdaki sorular müştereken cevaplandırılmalıdır.
      1. “Sürdürülebilir Arazi Yönetimi Yerel Yönetimler Forumu” kurulması fikri destekleniyor mu?
      2. Bu süreç Türkiye ve UNCCD çatısı altına nasıl alınabilir?
        1. Konunun Dışişleri Bakanlığına yazılması ve olumlu mütalaa alınması,
        2. İçişleri Bakanlığı Mahalli İdareler Genel Müdürlüğünden uygun görüş alınması,
        3. Gerekiyorsa Bakanlar Kurulundan yetki belgesi alınması,
        4. Bunları takiben Dışişleri Bakanlığı ve UNCCD Türkiye Odak Noktalığı kanalı ile konunun UNCCD’ ye yazılması ve ana çerçevenin bu şekilde kurulması gerekmektedir.
  • Bu Forum uluslararası bir nitelik taşıyacağından Yerli ve yabancı ortakların kimler olabileceği şimdiden değerlendirilmelidir.
    1. Başbakanlık TİKA
    2. Başbakanlık Kamu Diplomasisi Koordinatörlüğü
    3. Türkiye Belediyeler Birliği
    4. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı
    5. Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı
    6. Kalkınma Bakanlığı
    7. Türkiye Belediyeler Birliği- http://www.tbb.gov.tr/
    8. Türkiye ve Ortadoğu Amme İdaresi Enstitüsü Yerel Yönetimler Merkezi-http://www.todaie.edu.tr/yeryom/
    9. TOBB Üniversitesi Uluslararası İlişkiler Bölümü
    10. Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı- UNDP
    11. Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Teşkilatı-FAO
    12. Birleşmiş Kentler ve Yerel Yönetimler Dünya Teşkilatı (UCLG)- http://www.uclg.org/ İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Sayın Kadir Topbaş başkanlığını yürütüyr.
    13. Eurocities
    14. Yoksullukla Mücadele Eden Kentler Ağı-(The World Alliance Of Cıtıes Agaınst Poverty-Wacap
    15. Ankara Belediyesinin Kardeş Şehirleri

 

2.      Konunun İçerik İncelemesi

Yerel Gündem[1] 21

Çölleşme ile Mücadele Sözleşmesi, İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi, Biyolojik Çeşitlilik Sözleşmesi ve Gündem 21; 1992 yılında Rio’da toplanan “Yeryüzü Zirvesi” nin en önemli çıktılarındandır.

Bu zirvede  “sürdürülebilir kalkınma”, tüm insanlığın 21. yüzyıldaki ortak hedefi olarak benimsenmiş ve  “Gündem 21” başlıklı Eylem Planı, Zirve’nin temel çıktısı olarak, BM üyesi ülkelerce kabul edilmiştir.

Gündem 21’in, bir yandan günümüzdeki ağırlıklı sorunların üstesinden gelmeye çalışırken, öte yandan da dünyamızı 21. yüzyılın tehditlerine karşı hazırlamayı hedeflediği vurgulanmaktadır. Gündem 21, kalkınma ve çevre işbirliğinde küresel uzlaşmanın ve politik taahhütlerin en üst düzeydeki ifadesi olarak nitelendirilmektedir. Gündem 21’in başarıyla uygulanmasından öncelikle ve esas olarak hükümetlerin sorumlu olacağı belirtilmekle birlikte, bu sürece, halkın ve hükümet-dışı kuruluşlarla diğer grupların etkin bir biçimde katılımının sağlanması gereği vurgulanmaktadır.

Son olarak, Gündem 21’in dinamik bir program olduğuna dikkat çekilmekte ve bu sürecin, sürdürülebilir kalkınma için yeni bir küresel ortaklığın başlangıcı olduğu belirtilmektedir.

Gündem 21 ve Yerel Yönetimler

Dünya ölçeğinde yerel yönetimler, Gündem 21 ile ilgili olarak, başlıca dört alanda faaliyet göstermektedirler: Bunların başında, 28. Bölüm’de belirtilen Yerel Gündem 21 ile ilgili faaliyetler gelmektedir. Gündem 21’in Bölüm 24-27 ile 29-32 arasında belirtilen “ortaklıklar” ve “katılım”, bu çerçevede yer almaktadır.

İkinci olarak yerel yönetimler, Bölüm 3- 22’de belirtilen konularla doğrudan ya da yakından ilgili kuruluşlar olarak, çeşitli faaliyetlerde bulunmaktadırlar.

Üçüncü olarak, Birleşmiş Milletler’in, sulak alanların korunması, deniz ve hava kirliliği, zehirli atıkların denetimi, iklim değişikliği, biyolojik çeşitliliğin korunması gibi konuları kapsayan uluslararası taahhüt belgeleri bağlamında yerel yönetimlere önemli bir rol düşmektedir.

Dördüncü bir alan olarak yerel yönetimler, giderek artan bir şekilde, uluslararası yerel yönetim kuruluşları aracılığıyla ya da doğrudan, uluslararası işbirliği ve dayanışma faaliyetlerini yürütmektedirler.

The Future We Want-İstediğimiz Gelecek[2]

2000 yılında düzenlenen  “Birleşmiş Milletler Binyıl Zirvesi”  neticesinde imzalanan “Milenyum Deklarasyonu[1] nun devamında 2015 yılına kadar ulaşılması hedeflenen “Binyıl Kalkınma Hedefleri” belirlenmiştir.

2015 Sonrası “Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri” ise 25-27 Eylül 2015 tarihlerinde yapılacak BM Genel Kurulu esnasında kabul edilecektir. BM Genel Sekreterliğinin koordine ettiği çalışmalarla dünya liderlerinin onayına sunulacak hedefler[2] belirlenmiştir. Ülkemiz de Kalkınma Bakanlığı ve BM Daimi temsilciliği kanalı ile bu sürece aktif şekilde katılmıştır.

Bu hedefler hattı zatında “sürdürülebilir kalkınma” konusunda tüm dünyanın mutabık kaldığı “Anayasa” yı ifade etmektedir.

Bu hedefler belirlenirken 2012 yılında Dünya Liderlerinin onayladığı “İstediğimiz Gelecek-the Future we Want[3] isimli belgede yer alan hedefler göz önünde bulundurulmuştur.

 

Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Konferansı (Rio+20), 20-22 Haziran 2012 tarihinde Brezilya’nın Rio de Janeiro kentinde 40.000’den fazla kişinin katılımıyla gerçekleşmiştir. Konferans, 1992 yılında aynı şehirde gerçekleştirilmiş olan Yeryüzü Zirvesinin üzerinden geçen 20 yıllık süreçte sürdürülebilir kalkınma doğrultusunda ülkelerin başardıkları ve yetersiz kaldıkları hususları tartışmalarına ve gelecekte insan refahını tehdit edecek sorunlara dair seçenekleri ortaya koymalarına olanak sağlamıştır. Sonuç olarak ülkelerin sürdürülebilir kalkınmaya olan politik bağlılıklarını güçlü bir şekilde yenilemesi ile konferans tamamlanmıştır.

Rio+20’deki tartışmalar neticesinde ülkelerin daha yaşanabilir bir dünyaya ulaşmak için verdikleri karar ve taahhütler, “İstediğimiz Gelecek” adlı konferans sonuç belgesinde derlenerek kabul edilmiştir.

Bu belgede yer alan tematik konular aşağıdaki gibidir[3]:

  1. Yoksulluğun ortadan kaldırılması
  2. Gıda güvenliği, beslenme ve sürdürülebilir tarım
  3. Su ve sanitasyon
  4. Enerji
  5. Sürdürülebilir turizm
  6. Sürdürülebilir ulaşım
  7. Sürdürülebilir kentler ve insan yerleşimleri
  8. Sağlık ve nüfus
  9. Herkes için tam ve verimli istihdam, insana yaraşır işler ve sosyal korumanın geliştirilmesi
  10. Okyanuslar ve denizler
  11. Gelişmekte olan küçük ada devletleri
  12. En az gelişmiş ülkeler
  13. Karalarla çevrili gelişmekte olan ülkeler
  14. Afrika
  15. Bölgesel çabalar
  16. Afet riskini azaltma
  17. İklim değişikliği
  18. Ormanlar
  19. Biyolojik çeşitlilik
  20. Çölleşme, arazi bozulması ve kuraklık
  21. Dağlar
  22. Kimyasallar ve atıklar
  23. Sürdürülebilir üretim ve tüketim
  24. Madencilik
  25. Eğitim
  26. Toplumsal cinsiyet eşitliği ve kadının güçlendirilmesi

Görüldüğü gibi İstediğimiz Gelecek isimli son derece önemli politik belgede yer alan hususların önemli bir kısmı yerel yönetimlerin görev alanına girmektedir. “Sürdürülebilir Kentler ve İnsan Yerleşimleri” başlığı altında yer alan hususlar ise şunlardır:

Paragraf 134. Bütünleşik planlama ve yönetim yaklaşımları gibi yaklaşımlarla iyi bir şekilde planlanan ve gelişen kentlerin, ekonomik, sosyal ve çevresel açıdan sürdürülebilir toplumların oluşumunu destekleyeceğini kabul ediyoruz. Bu bakımdan, karşılanabilir konut ve altyapı olanağı sağlayan, aynı zamanda gecekonduların ve kentsel yenilemeye öncelik tanıyan kentsel gelişme ve insan yerleşimlerine yönelik bütüncül bir yaklaşıma ihtiyaç duyulduğunu düşünüyoruz. Yoksulluğun ortadan kaldırılması bağlamında tüm insanların temel hizmetlere, konut ve ulaşıma erişebilir olmasını sağlayacak şekilde kentte ve kırda yaşayanların yaşam ve çalışma koşulları dâhil, insan yerleşimlerinin kalitesinin geliştirilmesine yönelik çalışma kararlılığındayız. Aynı zamanda, uygun olduğu hallerde, insan yerleşimlerinin doğal ve kültürel mirasının korunmasının, tarihi mahallelerin yeniden canlandırılmasının ve şehir merkezlerinin iyileştirilmesinin gerektiğini düşünüyoruz.

Paragraf 135.Yerel yönetimleri destekleyecek, kamu bilincini yükseltecek ve karar almada yoksul kesim dâhil olmak üzere kent sakinlerinin katılımlarını artıracak şekilde, sürdürülebilir şehirler ve kentsel yerleşimleri planlama ve inşa etmeye yönelik bütünleşik bir yaklaşımı teşvik ediyoruz. Kapsayıcı konut ve sosyal hizmetleri; özellikle başta çocuklar, kadınlar, yaşlılar ve engelliler olmak üzere herkes için güvenli ve sağlıklı bir yaşam alanını; karşılanabilir ve sürdürülebilir ulaşımı ve enerjiyi; güvenli ve yeşil kentsel alanların yaygınlaştırılması, korunması ve ıslahını; güvenilir ve temiz içme suyu ve sanitasyonu; sağlıklı hava kalitesini; insana yaraşır işlerin yaratılmasını, kent planlamasının iyileştirilmesi ve gecekondu bölgelerinin iyileştirilmesini destekleyecek sürdürülebilir kalkınma politikalarını teşvik ediyoruz. Bizler aynı zamanda atık azaltma, yeniden kullanım ve geri dönüşüm yaklaşımıyla sürdürülebilir atık yönetimini de destekliyoruz. Kent planlamasında afet riskinin azaltılması, dayanıklılık ve iklimsel risklerinin göz önüne alınması gerektiğini vurguluyoruz. Kentlerin gelişmesinin kırsal alanların kalkınmasını dengeleyecek şekilde olması gerektiğini düşünüyoruz.

Paragraf 136. Gelecek yıllarda kent nüfusunun artışında beklenen yükselişe etkili bir şekilde cevap verilebilmesini sağlamak üzere, sürdürülebilir kentsel planlama ve tasarım politikalarını uygulamaya geçirecek metropoliten bölgelerin, kent ve kasabaların sayısının artırılması gerektiğini vurguluyoruz. Sürdürülebilir kent planlamasının nüfus eğilimleri, gelir dağılımı ve gayri nizami yerleşmelere dair cinsiyet ayrıntılarını da içerecek bilginin eksiksiz bir şekilde kullanılmasının yanı sıra çeşitli paydaşların katılımından da yararlanılması gerektiğini belirtiyoruz. Belediyelerin, kent planlarının ilk aşamasından başlayarak bina yönetiminde enerji verimliliği programlarının oluşturulmasını ve yerel koşullara uygun sürdürülebilir ulaşım sistemlerinin geliştirilmesini de içerecek şekilde eski kentsel alanların ve mahallelerin canlandırılmasına kadar sürdürülebilir bir kent vizyonu oluşturmadaki önemli rolünü vurgulamak istiyoruz. Aynı zamanda yaya ve bisiklet altyapılarının geliştirilmesi gibi, motorsuz ulaştırma sistemlerinin ve çoklu kullanım planlamasının önemli olduğunu düşünüyoruz.

Paragraf 137. Kentler ve topluluklar arasındaki ortaklığın sürdürülebilir kalkınmanın yaygınlaşmasında önemli bir rol oynadığını kabul ediyoruz. Bu bağlamda, sürdürülebilir kentsel gelişme hedefine uygun olarak tüm ilgili Birleşmiş Milletler birimlerinin etkin katılımı ile Habitat Gündeminin koordineli bir şekilde uygulanmasını geliştirmek adına mevcut işbirliği mekanizmaları ve platformlar ile diğer ortaklıkların güçlendirilmesi gerekmektedir. Habitat Gündeminin küresel olarak zamanında, etkin ve somut bir şekilde uygulanmasını sağlamak adına, Birleşmiş Milletler Habitat ve İnsan Yerleşimleri Vakfına yeterli ve öngörülebilir mali katkıların devam etmesi ihtiyacının olduğunu belirtiyoruz.

2015 Sonrası Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri[4]

The Future we Want’ ın devamı olarak “2015 Sonrası Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri”çerçevesinde BM tarafından 17 Hedef ve bunların alt hedefleri belirlenmiştir.

Bu 17 adet hedef şunlardır[4]:

  • Hedef 1. Her tür yoksulluğu, nerede olursa olsun sona erdirmek
  • Hedef 2. Açlığı bitirmek, gıda güvenliğini sağlamak, beslenme imkânlarını geliştirmek ve sürdürülebilir tarımı desteklemek
  • Hedef 3. İnsanların sağlıklı bir yasam sürmelerini ve herkesin her yasta refahını sağlamak
  • Hedef 4. Herkesi kapsayan ve herkese eşit derecede kaliteli eğitim sağlamak ve herkese yasam boyu eğitim imkânı tanımak
  • Hedef 5. Toplumsal cinsiyet eşitliğini sağlamak ve kadınların ve kız çocuklarının toplumsal konumlarını güçlendirmek
  • Hedef 6. Herkes için suya ve sağlıklamaya erişimi ve suyun ve sanitasyonun sürdürülebilir yönetimini garanti altına almak
  • Hedef 7. Herkes için erişilebilir, güvenilir, sürdürülebilir ve modern enerji sağlamak
  • Hedef 8. Sürdürülebilir ve kapsayıcı ekonomik kalkınmayı sağlamak, tam ve üretici istihdamı ve insan onuruna yakışır isleri sağlamak
  • Hedef 9. Dayanıklı altyapı inşa etmek, sürdürülebilir ve kapsayıcı sanayileşmeyi ve yeni buluşları teşvik etmek
  • Hedef 10. Ülkelerin içinde ve aralarındaki eşitsizlikleri azaltmak
  • Hedef 11. Kentleri ve insan yerleşim yerlerini herkesi kucaklayan, güvenli, güçlü ve sürdürülebilir kılmak
  • Hedef 12. Sürdürülebilir tüketimi ve üretimi sağlamak
  • Hedef 13. İklim değişikliği ve etkileri ile mücadele için acil olarak adım atmak
  • Hedef 14. Okyanusları, denizleri ve deniz kaynaklarını sürdürülebilir kalkınma için korumak ve sürdürülebilir şekilde kullanmak
  • Hedef 15. Karasal ekosistemleri korumak, restore etmek ve sürdürülebilir kullanımını sağlamak, ormanların sürdürülebilir kullanımını sağlamak, çölleşme ile mücadele etmek, toprakların verimlilik kaybını durdurmak ve geriye çevirmek ve biyoçesitlik kaybını durdurmak
  • Hedef 16. Sürdürülebilir kalkınma için barışçıl ve herkesi kucaklayan toplumları teşvik etmek, herkesin adalete erişimini sağlamak, her seviyede etkin, hesap verebilir ve kucaklayıcı kurumlar inşa etmek
  • Hedef 17. Sürdürülebilir kalkınma için küresel ortaklığın uygulama araçlarını güçlendirmek ve küresel ortaklığı yeniden canlandırmak

Bu 17 Hedeften 11 Numaralı “Hedef 11. Kentleri ve insan yerleşim yerlerini herkesi kucaklayan, güvenli, güçlü ve sürdürülebilir kılmak” yerel idareler ile ilgilidir. Bunun detayları aşağıda verilmiştir.

Goal 11. Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable

11.1 by 2030, ensure access for all to adequate, safe and affordable housing and basic services, and upgrade slums

11.2 by 2030, provide access to safe, affordable, accessible and sustainable transport systems for all, improving road safety, notably by expanding public transport, with special attention to the needs of those in vulnerable situations, women, children, persons with disabilities and older persons

11.3 by 2030 enhance inclusive and sustainable urbanization and capacities for participatory, integrated and sustainable human settlement planning and management in all countries

11.4 strengthen efforts to protect and safeguard the world’s cultural and natural heritage

11.5 by 2030 significantly reduce the number of deaths and the number of affected people and decrease by y% the economic losses relative to GDP caused by disasters, including water-related disasters, with the focus on protecting the poor and people in vulnerable situations

11.6 by 2030, reduce the adverse per capita environmental impact of cities, including by paying special attention to air quality, municipal and other waste management

11.7 by 2030, provide universal access to safe, inclusive and accessible, green and public spaces, particularly for women and children, older persons and persons with disabilities

11.a support positive economic, social and environmental links between urban, peri-urban and rural areas by strengthening national and regional development planning

11.b by 2020, increase by x% the number of cities and human settlements adopting and implementing integrated policies and plans towards inclusion, resource efficiency, mitigation and adaptation to climate change, resilience to disasters, develop and implement in line with the forthcoming Hyogo Framework holistic disaster risk management at all levels

11.c support least developed countries, including through financial and technical assistance, for sustainable and resilient buildings utilizing local materials

 

Diğer taraftan  17 Hedeften birçoğu ormanlarla ilgilidir. Ancak 15 Numaralı Hedef “ormanlar, çölleşme ile mücadele, arazi yönetimi ve biyolojik çeşitlilik” konularına ayrılmıştır.

Bu maddenin alt bölümleri olarak 12 adet alt hedef belirlenmiştir.

Bunlar:

1- 2030 yılına kadar, uluslararası sözleşmelerden kaynaklanan mesuliyetler çerçevesinde,  özellikle ormanlar, sulak alanlar, dağlar ve kurak alanlar olmak üzere, karasal ve karalar içinde kalan tatlı su ekosistemlerinin ve servislerinin korunmalarını, restore edilmelerini ve sürdürülebilir şekilde kullanılmalarını sağlamak.

2- Bütün orman tiplerinde sürdürülebilir yönetim uygulamalarının desteklenmesi, ormansızlaşmanın durdurulması, 2020 yılına kadar bozulmuş ormanların en azından %15’ inin rehabilite edilmesi ve ağaçlandırma ve yeniden ormanlaştırmaların küresel seviyede arttırılması,

3- 2030 yılına kadar, çölleşme ile mücadele edilmesi, çölleşme, kuraklık ve sellerden etkilenmiş olan araziler dâhil olmak üzere, bozulmuş arazi ve toprağın rehabilite edilmesi ve “arazi bozulumunun dengelendiği” bir dünya için gayret gösterilmesi,

4-2030 yılına kadar, sürdürülebilir kalkınma açısından hayati öneme sahip faydalarının arttırılması amacıyla, biyolojik çeşitlilikleri de dâhil olmak üzere dağ ekosistemlerinin korunmalarının sağlanması,

5- Doğal habitatların bozulması ve parçalanmasını azaltmak amacı ile acil ve etkili eylemler alınması, biyolojik çeşitlilik kaybının durdurulması, 2020 yılına kadar, tehdit altındaki türlerin korunması ve yol olmalarının önlenmesi,

6- Genetik kaynakların kullanımından kaynaklanan faydaların adil ve eşit şekilde paylaşılmasının sağlanması ve genetik kaynaklarına uygun şekilde erişimin desteklenmesi,

7- kaçak avcılığın ve korunan flora ve fauna türlerinin ticaretine son vermek için acil eylem yapmak, yasadışı yaban hayatı ürünlerinin arz ve talebine dikkat çekmek

8- 2020’ye kadar istilacı yabancı türlerin yayılmasını önlemek, kara ve su ekosistemlerine verdiklerin zararın önemli ölçüde azaltılması ve bu türlerden önemli olanların kontrolü ve yok edilmesini sağlayacak önlemleri almak

9- 2020’ye kadar ekosistem ve biyoçeşitlilik değerlerinin ulusal ve yerel planlamaya, kalkınma süreçlerine, yoksulluğu azaltma stratejilerine ve bütçeye entegrasyonunu sağlamak

a- biyolojik çeşitliliği ve ekosistemleri korumak ve sürdürülebilir kullanmak için finansal kaynakları tüm imkânları seferber ederek harekete geçirmek ve önemli ölçüde artırmak

b- sürdürülebilir orman yönetiminin finansmanı için her düzeyde her olanaktan yaralanarak kaynakları harekete geçirmek, gelişmekte olan ülkelere sürdürülebilir orman yönetimine geçmek, koruma ve ağaçlandırmayı sağlamak için yeterli teşvikler/olanaklar sağlamak

c- yerel toplulukların sürdürülebilir geçim olanaklarını artırarak kaçak avcılıkla ve korunan türlerin yasadışı ticaretiyle mücadele gayretlerine küresel desteği güçlendirmek

 

 

Bu durumda “Sürdürülebilir Arazi Yönetimi Yerel Yönetimler Forumu”  üzerinde çalışırken;

  1. Çölleşme ile Mücadele Sözleşmesini,
  2. Gündem 21’i
  3. 2012 yılında imzalanan “The Future we Want” belgesinde yer alan hususları,
  4. İş ortağı olarak belirlenecek kurumlardan ve diğer belediyelerden gelecek önerileri,
  5. 2015 yılı Eylül ayında kabul edilmesi beklenen “2015 Sonrası Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri” ni göz önünde bulundurmak, şekli açıdan ise “UNCCD COP Sürdürülebilir Arazi Yönetimi İş Forumu” nu takip etmek yararlı olacaktır.

3.      İş Takvimi

Konunun hayata geçirilmesi için aşağıdaki gibi bir takvimin belirlenebileceği değerlendirilmektedir.

  1. Yukarda tadat edilen hususlar üzerinde Ankara Büyükşehir Belediyesi ve Orman ve Su İşleri Bakanlığı arasında mutabakat sağlanması
  2. Konunun ana hatları ile UNCCD’ ye resmi kanalla yazılması, mutabık kalınması, COP gündemine alınmasının sağlanması,
  3. “Sürdürülebilir Arazi Yönetimi Yerel Yönetimler Forumu” düzenleme komitesinin belirlenmesi, toplantı tarihinin ve gündeminin netleştirilmesi, yerli ve yabancı katılımcıların belirlenmesi, davetiyelerin gönderilmesi, isimlerin UNCCD’ ye akredite edilmesi,
  4. Deklarasyonun ve iş takviminin belirlenmesi
  5. Toplantının icra edilmesi,
  6. COP kararı ile “Sürdürülebilir Arazi Yönetimi Yerel Yönetimler Forumu” oluşturulması, Forum Başkanının seçilmesi
  7. İş takvimine uygun şekilde planlanan aktivitelerin hayata geçirilmesi

Not:
Görsel: http://europeandcis.undp.org/blog/2013/12/23/the-self-assessment-local-development-planning-and-quality-of-life/ adresinden alınmıştır.

[1] TÜRKİYE YEREL GÜNDEM 21 PROGRAMI, YEREL GÜNDEM 21 UYGULAMALARINA YÖNELİK KOLAYLAŞTIRICI BİLGİLER ELKİTABI Hazırlayan: Sadun EMREALP http://habitatkalkinma.org/dl/uploads/2014/03/YG21ElKitabi.pdf

[2] http://www.gonder.org.tr/?p=2093

[3] http://www.tr.undp.org/content/dam/turkey/docs/Publications/EnvSust/3.The%20FutureWeWant.pdf

[4] http://www.gonder.org.tr/?p=2093

13 Temmuz- UNCCD COP12-Yerel Yönetimler

İsmail Belen-13 Temmuz 2015

One Response to Sürdürülebilir Arazi Yönetimi Yerel Yönetimler Forumu

Geleceğe GÖNDERiler

Geleceğin, kişilerin hayalleriyle ve yaptıklarıyla şekilleneceğinin farkındayız. Herhangi bir şeyi daha iyiye götüreceğine inandığınız bir düşünceniz mi var? Herhangi bir konuda yeni bir fikriniz mi var? “Buldum” dediğiniz bir şey mi icat ettiniz? Heyecanınızı yürekten paylaşıyoruz. “Geleceğe GÖNDERi”lerinizi bizimle paylaşın, destek olalım! Lütfen görüş ve önerilerinizi gonder.carfu@gmail.com eposta adresi ile bizimle paylaşın. Köşe Yazıları bölümünde yazı […]