Üçüncü Akdeniz Orman Haftası” 17-21 Mart 2013 tarihlerinde Cezayir’in Tlemcen şehrinde gerçekleştirilmiş, burada;Akdeniz Ormancılığı Stratejik Çerçevesi (Strategic Framework on Mediterranean Forests) ve Tlemcen Deklerasyonu kabul edilmiştir.
Tlemcen’deki toplantıdan sonra konu Cezayir Büyükelçiliği tarafından Dışişleri Bakanlığına ve Orman ve Su İşleri Bakanlığına raporlanmıştır.
8 Nisan 2016 tarihinde Roma’da yapılacak toplantıda bu hususlar tekrar gündeme geleceğinden yeniden değerlendirme ihtiyacı doğmuş olup aşağıda sunulmuştur.
İçindekiler Tablosu
Toplantıya Katılan Türkiye Heyetinin Tam Listesi 4
Akdeniz Ormancılığı Öncelikleri (Ana Politikaları-AP) 6
AP 1- Ürün ve Hizmetlerin Sürdürülebilir Üretiminin Geliştirilmesi 6
AP 2- Ormanların Kırsal Kalkınmadaki Rolünün Güçlendirilmesi 7
AP 3- Arazi Mülkiyeti ve Orman Yönetiminin Peyzaj Düzeyinde Geliştirilmesi 8
AP 4- Orman Yangınları Önleme Tedbirlerinin Geliştirilmesi 9
AP 5- Biyolojik Çeşitlilik ve Orman Genetik Kaynaklarının Yönetimi 10
AP 6- Bozuk Orman Peyzajının Restorasyonu. 11
AP 7- Bilgi Eğitim ve İletişimin Geliştirilmesi 12
AP 8- Uluslararası İşbirliğinin Güçlendirilmesi 13
AP 9- Mevcut Finans Planlarının Uyumlaştırılması ve Yeni Mekanizmaların Geliştirilmesi 14
Ağırlıklı olarak FAO’nun (BM Gıda ve Tarım Teşkilatı) teknik danışma organlarından biri olan ve halen başkanlığı ülkemiz tarafından yürütülen Akdeniz Ormanları Meseleleri Komitesi (SilvaMed) tarafından organize edilen “Üçüncü Akdeniz Orman Haftası” 17-21 Mart 2013 tarihlerinde Cezayir’in Tlemcen şehrinde gerçekleştirilmiştir. Cezayir Tarım ve Kırsal Kalkınma Bakanı Sayın Rachid Benaissa’nın gönderdiği davetiye üzerine toplantıya ülkemizden Orman ve Su İşleri Bakan Yardımcımız Sayın Dr. Nurettin Akman başkanlığında, 23 kişilik bir heyet ile iştirak edilmiştir. Toplantılarda Akdeniz havzasında yer alan ülkelerden yaklaşık 300 katılımcı hazır bulunmuştur.
Dr. Nurettin Akman Başkanlığındaki Türkiye heyetinde; TC Cezayir Büyükelçisi Adnan Keçeci, ÇEM, OGM, DSİ, MGM, Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı temsilcisi, UNDP Türkiye Ülke Ofisi, STK temsilcileri ve Çankırı Karatekin Orman Fakültesinden 2, Artvin Çoruh Üniversitesi Orman Fakültesinden 1 öğretim üyesi yer almıştır.
Akdeniz Haftası Programı kapsamında;
Toplantılar Sonucunda;
1. Akdeniz Ormancılığı Stratejik Çerçevesi ve 2. Tlemcen Deklerasyonu kabul edilmiş, 3. Dördüncü Akdeniz Orman Haftasının 2015 yılında Barselona’da yapılması kararlaştırılmıştır.
Toplantıya Bakan Yardımcısı düzeyinde ve geniş bir heyetle katılım sağlanması, Cezayir tarafınca büyük bir memnuniyetle karşılanmış, ülkemiz heyetinin toplantıda yaptığı katkılar Türkiye’nin ormancılık konusunda uluslararası alanda oynadığı etkin rolü pekişirmiştir.
|
Toplantılarda, sonuçta kabul edilen belgelerin de özü olarak, Akdeniz havzasında yüzyıllardır insanların ormanlar ve ağaçlarla iç içe yaşadığının altı çizilerek, ormanların aşırı kullanımı nedeniyle arazinin tahribatı, su kıtlığı ve kuraklıkların yıpranmayı hızlandırışı gibi sorunların üstesinden gelme konusunda işbirliğinin zaruri olduğu vurgulanmıştır.
Ayrıca, Akdeniz bölgesinin en önemli sorunlarından biri olan orman yangınları ile mücadelede bölge ülkeleri ile işbirliği, tabiatı tahrip etmeden yangına müdahale, yangına dayanıklı doğal türlerin korunup geliştirilmesi, bölgeye has genetik kaynakların uluslararası işbirliği ile korunması ve geliştirilmesi için ortak projeler yürütülmesi, tahrip edilmiş ekosistemlerin rehabilite edilmesi, tarihi bölgelerdeki özel dokunun korunması, kırsal nüfus ile orman alanı arasındaki ilişki ve kırsal kalkınma alanında ormancılığın sağlayabileceği katkılar üzerinde durulmuştur.
Üçüncü Akdeniz Orman Haftası Türkiye Katılımcı Listesi
(17-21.03.2013)
Not: Bu listeye ilaveten Büyükelçilik Müsteşarı Barbaros Erdem ve Üçüncü Katip Bilal Yılmaz başta olmak üzere Büyükelçiliğin tüm mensupları her aşamada heyete destek olmuş, randevuları ve diğer teknik hazırlıkları büyük bir özveri ve başarı ile tamamlamışlardır. |
17-21 Mart 2013 tarihleri arasında Cezayir‟de kutlanan “Üçüncü Akdeniz Orman Haftası”nda Alınan Kararlar
|
· Kırsal alanlarda gelir ve istihdam yaratılması,
· Kırsal nüfusun faydalanmasını sağlamak için yerel kaynakların fiyatının saptanması ve bu kaynakları yarattığı katma değerin arttırılması · Yerel halkın orman kaynaklarının idamesi, korunması ve geliştirilmesine dâhil edilmesi, · Kırsal kalkınma politikalarında Akdeniz ormanlarının rolünün arttırılması. |
· İlgili bütün paydaşların Akdeniz orman yönetimine dâhil edilmesi,
· Orman sektörü ve diğer ilgili sektörler arasındaki diyalogun arttırılması, · Çeşitli düzeylerde (yerelden uluslararası düzeye kadar) alınan kararların koordine edilmesi. |
· Artan orman yangını riskinin, yeni yangın yönetim yaklaşımları ve politikaları ile yönetilmesi,
· Küresel İklim Değişimi bağlamında, Akdeniz ormanlarının artan yangın riskinin azaltılması için iyi uygulamaların geliştirilmesi. |
Öneri 1: Uluslararası işbirliğinin ve yangın önleme tedbirlerinin geliştirilmesi
Öneri 2: Orman yangınlarının önlenmesi konusunun, ormancılık program/politikaları ve iklim değişimine adaptasyon stratejilerine entegre edilmesi.
Öneri 3: Orman yangınlarının önlenmesi ile ilgili bilgi ve eğitimin geliştirilmesi
Öneri 4: Orman yangınlarının önlenmesi için sürdürülebilir finansal mekanizmaların arttırılması
Öneri 5: Yeni orman yangını risklerinin üstesinden gelinmesi için uygun Bilgi Sistemlerinin geliştirilmesi
· İklim değişikliğine karşı ormanların dayanıklılığını arttırmak için yönetim kuralları uygulamaları ve araçlar geliştirilmesi,· Dayanıklı peyzajlar oluşturmak için üreme materyallerinin genetik çeşitliliği ve kalitesinin geliştirilmesi. |
· Çölleşme meseleleri ile başa çıkacak küresel bir vizyonla, Akdeniz orman ekosistemlerinin restorasyonu sayesinde iklim değişikliğine dayanıklılığın arttırılması,· Akdeniz kurak alanlarında gıda güvenliği ve geçim kaynaklarının arttırılması konularında bir olanak olarak orman ekosistemlerinin restorasyonunun desteklenmesi,· Bu restore edilmiş orman ekosistemlerinde, çevresel ve kültürel hizmetlerin (biyolojik çeşitlilik dâhil) geri kazanılması,· Orman restorasyonunun, uzun dönemli ve entegre yaklaşımlarla dikkate alınması, restore edilmiş orman ekosistemlerinin yönetilmesi, izlenmesi ve değerlendirilmesi. |
· Akdeniz Ormancılık Meseleleri üzerine paylaşılan bir vizyon geliştirilmesi,· Akdeniz ormanları üzerine bilgi ve uzmanlık geliştirilmesi,· Kamu ve diğer sektörler arasında işbirliğinin güçlendirilmesi,· Yeni zorluklar karşısında paydaşlara yardım etmek için kapasitenin güçlendirilmesi. |
· Bölgesel kurumlar ve işbirlikçi ortaklıkların Akdeniz’de güçlendirilmesi,
· Mevcut proje portfolyosunu genişletmek için, yeni bölgesel işbirliği programlarının geliştirilmesi, · Akdeniz orman sektöründe fon arttırma ve yatırımların geliştirilmesi. |
Çölleşme ile mücadelede ormanların ve sürdürülebilir orman yönetiminin katkısının tanınması ve garanti altına alınması.
Öneri 1: Akdeniz Ormanları İşbirlikçi Ortaklığı (CPMF[11])’nın açık ve esnek bir işbirliği ve diyalog modeli olarak güçlendirilmesi ve genişletilmesi.
Öneri 2: Akdeniz ormanları için seçilebilir olan Avrupa fon ve programları yöneticileri hakkında farkındalığın arttırılması (Yapısal fonlar, Sosyal fonlar, Horizon 2020[12] vs.).
Öneri 3: İkili, Avrupa ya da uluslararası proje tasarıları hazırlanması ve uygulanması konularında yerel paydaşların desteklenmesi.
Öneri 4: Akdeniz peyzajları arasındaki doğrudan bağlantıların güçlendirilmesi için merkezi olmayan/yerelleşmiş işbirliği mekanizmalarının teşvik edilmesi.
· Orman idarelerine ait bütçe tahsislerinin, sürdürülebilir orman yönetimi ve ormanların sağladığı mal ve hizmetlerin sürdürülebilir tedarikini garanti altına almak için gerekli finansal gereksinimlere uyumlaştırılması.
· Ormancılık sektörü için, kamu, özel, ulusal ve uluslararası kaynaklardan sağlanan çeşitli finansal çözümlere dayalı sürdürülebilir finansman stratejileri geliştirilecektir. · Yenilikçi finansman mekanizmaları (IFM[13]) ve araçları keşfedilecek ve Akdeniz’e uyumu sağlanacaktır. |
Öneri 1: Kamu, özel, ulusal ve uluslararası kaynaklardan çeşitli finansal çözümlere dayanan çok çeşitli finansman stratejileri geliştirerek Akdeniz bölgesinde ormancılık sektörüne bütçe tahsisinin ülkeler arasında uyumlaştırılması.
Öneri 2: Sürdürülebilir orman yönetiminin desteklenmesi için kamu ve özel kaynakların kullanılması yoluyla anahtar kurumsal ve finansal araç olarak Ulusal Orman Fonlarının kullanımının, yasal çerçeve de dikkate alınmak suretiyle, geliştirilmesi,
Öneri 3: Ormanların sağladığı mal ve hizmetlerin ve ilgili yönetim maliyetleri ve faydaların değerinin belirlenmesine yönelik çalışmaların:
Ormancılık sektörü için uyumlaştırılmış bütçe tahsislerine gerekçe oluşturmak
Sürdürülebilir orman yönetimi için maliyet etkin finansman mekanizmalarını oluşturmak amacıyla desteklenmesi
Öneri 4: Ekosistem Hizmetleri İçin Ödemeler (PES[14]) , REDD+[15] ve tazminat mekanizmaları gibi Yenilikçi Finansman Mekanizmaları ve araçlarının Akdeniz bağlamında uyumunun sağlanması.
Öneri 5: Yenilikçi Finansman Mekanizmalarının geliştirilmesi için uygun ortamın yaratılması:
Öneri 6: Odun ve odun dışı orman ürünlerinin değer zincirlerinin geliştirilmesine özel sektörün katılımının artırılması.
Öneri 7: Sertifikasyon araçları (orman yönetimi sertifikasyonu, etik biyolojik ürün ticareti, adil ticaret vb.) dâhil, sürdürülebilir orman yönetimiyle elde edilen odun ve odun dışı orman ürünleri kullanımının ve bu ürünlerin değerinin arttırılması.
Öneri 8: Odun ve odun dışı orman ürünleri işleyen küçük ve orta ölçekli işletmeler için yerelleşmiş finansman araçlarının (mikro finans, yerel yatırım bankacılığı) desteklenmesi.
Öneri 9: Sera gazı emisyonlarını azaltmak veya biyoçeşitlilik kaybını telafi etmek için ormana dayalı çözümlerin desteklenmesi ve özel sektör için; kurumsal, sosyal ve çevresel sorumluluk stratejileri aracılığıyla bu çözümleri destekleyen sistemler geliştirilmesi.
Öneri 10: Üç Rio Sözleşmesinin (UNCBD[16], UNCCD[17] ve UNFCCC[18]) sunduğu REDD+ mekanizması, Adaptasyon Fonu[19], Yeşil İkim Fonu[20], Erişim ve Fayda Paylaşımı Mekanizması (ABS[21]), UNCCD’nin Küresel Mekanizmasının olanakları ve Rio sözleşmeleri arasındaki sinerjileri kapsayan finansman fırsatlarının keşfedilmesi ve kullanılması.
We, participants at the high-level segment of the third Mediterranean Forest Week held in Tlemcen – Algeria – March 21, 2013, have taken note of the policy orientations proposed by experts from the Mediterranean. Convinced that forest ecosystems and other wooded lands in the Mediterranean are an important component of our landscapes and they contribute significantly to rural development, poverty alleviation and food security of these Mediterranean landscapes. Aware that these forest ecosystems and other wooded lands in the Mediterranean are both sources of wood, cork, energy, food, incomes and many other environmental goods and services (biodiversity conservation, soils and water protection, recreational areas, significant potential for carbon storage) often crucial for many other economic sectors of our country (food and agriculture,soils and water conservation, drinking water supply, tourism, energy). Whereas the global changes that affect today the Mediterranean region (changes in societies and lifestyles with, in addition, climate change) heavily mortgaging the future of these forest ecosystems and other wooded land (loss of biodiversity, increasing risk of forest fires, watershed degradation and desertification processes) and, therefore, question the sustainable provision of these multiple goods and services to populations. (We) wish that the political and administrative authorities at national, regional and local level and all other stakeholders involved in the management of forest ecosystems and other wooded lands in the Mediterranean (private or public managers and civil society) quickly adapt their strategies, policies and modes of governance for sustainable development of our landscapes. (We) also ask the technicians and researchers of the forestry sector to develop and implement, in consultation with all relevant stakeholders, innovative and sustainable management practices to be disseminated and shared between countries of the Mediterranean region.
In this spirit, we are committed to implement the strategic lines and technical recommendations proposed in the document entitled “Strategic Framework on Mediterranean Forests: policy orientations for integrated management of forest ecosystems in Mediterranean landscapes” 1) Developing and promoting goods and services provided by forest ecosystems and other wooded lands in the Mediterranean through implementation of the following strategic lines: Ø Improve sustainable production of goods and services by Mediterranean forests; Ø Enhance the role of Mediterranean forests in rural development; Ø Promote forest governance and land tenure reform in Mediterranean landscapes; 2) Promoting resilience of forest ecosystems and other wooded lands in the Mediterranean to face global changes through the implementation of the following strategic lines: Ø Promote wildfire prevention by integrating the increasing risks associated to ongoing climate change in the Mediterranean; Ø Manage forest genetic resources and biodiversity to enhance adaptation of forest ecosystems and other wooded lands to climate change in the Mediterranean ; Ø Restore degraded Mediterranean forest landscapes. 3) Enhancing capacity of stakeholders and the resources mobilization necessary for the sustainable management of forest ecosystems and other wooded lands in the Mediterranean through the implementation of the following strategic lines: Ø Develop knowledge, training and communication on Mediterranean forests; Ø Reinforce international cooperation on Mediterranean forests; Ø Adapt existing financing schemes and develop innovative mechanisms to support implementation of forest policies and programs on Mediterranean forests. High Level Segment of the third Mediterranean Forest Week Tlemcen, March 21, 2013 |
Bizler, 21 Mart 2013 tarihinde Cezayir’in Tlemcen şehrinde yapılan Üçüncü Akdeniz Orman Haftası Üst Düzey Paneli katılımcıları olarak, Akdeniz Bölgesi uzmanları tarafından önerilen ve Hafta boyunca tartışılan politika yönelimlerine önem vermekteyiz. Akdeniz’deki orman ekosistemi ve diğer ağaçlık alanların Akdeniz peyzajlarının önemli bir bileşeni olduğuna ve Akdeniz peyzajlarındaki kırsal kalkınmaya, yoksulluğun azaltılmasına ve gıda güvenliğine önemli ölçüde katkı yaptığına kanaat getirmekteyiz. Akdeniz Bölgesindeki orman ekosistemlerinin ve diğer ağaçlık alanların; odun, mantar, enerji, gıda, gelir ve aynı zamanda ülkemizdeki birçok sektör (gıda ve tarım, toprak ve su koruma, içme suyu arzı, turizm, enerji ve orman endüstrisi) için önemli diğer çevresel mal ve hizmetlerin (biyolojik çeşitliliğin korunması, toprak ve su koruma, rekreasyon alanları, önemli karbon depolama potansiyeli) kaynağı olduğunun farkındayız. Günümüzde Akdeniz Bölgesini etkileyen küresel değişimler (toplumdaki ve yaşam biçimindeki değişime ek olarak iklim değişikliği) orman ekosistemlerinin ve diğer ağaçlık alanların geleceğini ciddi biçimde rehin alırken (biyolojik çeşitliliğin kaybı, orman yangınları riskinde artış ve diğer biyotik zararlar, su havzalarının degredasyonu, çölleşme süreci), aynı zamanda çok yönlü mal ve hizmetlerin topluma sürdürülebilir şekilde arzını tehlikeye atmaktadır. Akdeniz peyzajlarında halen devam etmekte olan çölleşme tehdidi ile mücadelenin, orman ve çevre politikalarımızda öncelikli olarak yer alması gerektiği kanaatindeyiz. Peyzajımızın sürdürülebilir kalkınması için; ulusal, bölgesel ve yerel seviyedeki siyasi ve idari merciler ve Akdeniz’deki orman ekosistemi ve diğer ağaçlık alanların yönetimine katılan diğer tüm ilgi gruplarının (özel ve kamu yöneticileri ve sivil toplum), yönetim dâhil, strateji ve politikalarını geliştirmeye devam etmelerini, gerekli ise birbirleri ile uyumlaştırmalarını temenni ediyoruz. Aynı zamanda, orman idarecilerinin, uzmanların ve ormancılık sektörü ile ilgili bilimsel çevrelerin, diğer paydaşlarla işbirliği halinde, peyzajın yenilikçi ve sürdürülebilir yönetimine ilişkin uygulamalar geliştirmesi ve tatbik etmesi, bunların Akdeniz Bölgesi ülkeleri arasında yaygınlaştırılması ve paylaşılmasını talep ediyoruz.
Bu manada, her ülkenin özellikleri ve ihtiyaçlarına uygun olarak, “Akdeniz Ormanları için Stratejik Çerçeve: Akdeniz peyzajındaki orman ekosistemlerinin entegre yönetimi için politika yönelimleri” isimli belgede önerilen amaçlara ulaşmak amacıyla, aşağıdaki eylem ve önlemlerin uygulanmasına devam etmeyi taahhüt ediyoruz. 1) Aşağıda belirtilen stratejik yolların uygulanması ile Akdeniz’deki orman ekosistemleri ve diğer ağaçlık alanlar tarafından sağlanan ürün ve hizmetlerin geliştirilmesi ve desteklenmesi: Ø Akdeniz ormanları ürün ve hizmetlerinin sürdürülebilir üretimini iyileştirmek; Ø Akdeniz ormanlarının kırsal kalkınmadaki rolünü artırmak; Ø Akdeniz peyzajındaki orman yönetişimi ve arazi mülkiyeti reformunu desteklemek; 2) Küresel değişimle baş edilebilmesi için aşağıda belirtilen stratejik yolların uygulanması suretiyle Akdeniz’deki orman ekosistemi ve diğer ağaçlık alanların direncini desteklemek: Ø Akdeniz’de süregelen iklim değişikliğiyle ilgili artan riskleri entegre ederek orman yangınlarının önlenmesini desteklemek; Ø Orman genetik kaynaklarını ve biyolojik çeşitliliği, orman ekosistemlerinin ve diğer ağaçlık alanların Akdeniz’deki iklim değişikliğine adaptasyonunu arttıracak şekilde yönetmek. Ø Bozulmuş Akdeniz orman peyzajlarını iyileştirmek. 3) Aşağıda belirtilen stratejik yolların uygulanması suretiyle Akdeniz’deki orman ekosistemi ve diğer ağaçlık alanların sürdürülebilir yönetimi için gerekli olan ilgi gruplarının kapasitesinin ve kaynak seferberliğinin artırılması: Ø Akdeniz ormanlarıyla ilgili iletişim, eğitim ve bilgiyi geliştirmek; Ø Akdeniz ormanlarıyla ilgili uluslararası işbirliğini pekiştirmek; Ø Akdeniz ormanlarıyla ilgili üzerine orman politika ve programlarının uygulanmasını desteklemek amacıyla mevcut finansman sistemlerinin uyumunu sağlamak ve yenilikçi mekanizmalar geliştirmek. Üçüncü Akdeniz Orman Haftası Üst Düzey Paneli
Tlemcen, 21 Mart 2013 |
[1] http://www.fao.org/forestry/silvamed/en/
[4] http://infiniteyes.wordpress.com/subsistence-bibliography/
[5] http://www.fao.org/forestry/17352-09a55aeea5277c67fd63c974b5ff20cec.pdf
[6] http://www.efimed.efi.int/portal/research/mfra/
[7] http://forest.jrc.ec.europa.eu/effis/
[8] http://www.fao.org/forestry/fra/en/
[9] http://www.twosides.info:8080/22E3F31F-0150-4C32-A5DB-8CB4B1F5C26D/FinalDownload/DownloadId-1869C33247456289925C45B3059D5186/22E3F31F-0150-4C32-A5DB-8CB4B1F5C26D/content/rsPDF_223.pdf
[10] http://www.fao.org/forestry/silvamed/35347/en/
[11] http://www.fao.org/forestry/silvamed/66624/en/
[12] http://ec.europa.eu/research/horizon2020/index_en.cfm?pg=home&video=none
[13] https://www.cbd.int/financial/innovative/
[14]http://web.worldbank.org/WBSITE/EXTERNAL/TOPICS/ENVIRONMENT/EXTEEI/0,,contentMDK:21010580~menuPK:1187844~pagePK:210058~piPK:210062~theSitePK:408050~isCURL:Y,00.html ya da http://www.fao.org/fsnforum/forum/discussions/pes
[15] http://www.un-redd.org/aboutredd/tabid/102614/default.aspx
[16] http://www.cbd.int/convention/
[17] http://www.unccd.int/en/Pages/default.aspx
[18] http://unfccc.int/2860.php
[19] https://www.adaptation-fund.org/
[20] http://gcfund.net/home.html
[21] http://ec.europa.eu/environment/biodiversity/international/abs/index_en.htm
[i] Pazarlama zinciri (Market Chain): Üreticiler ile nihai tüketiciler arasındaki, üretim, nakliyat, ticaret, ürün işleme perakendecilik ve tüketim gibi birbiriyle ilişkili adımları içeren süreçtir.
[ii] Tedarik zinciri (Supply chain) Bir ürünün ilk maddesinden başlayarak, tüketiciye ulaşması ve geri dönüşümünü de içeren tüm süreçlerde yer alan tedarikçi, üretici, distribütör, perakendeci ve lojistikçilerden oluşan bir bütündür.
[iii] Değer zinciri (value chain): Değer zinciri (value chain), bir hizmet veya ürünün, kavramsal gelişim noktasından başlayarak birçok üretim sürecinden geçerek (fiziksel değişim ve birçok değişik üretici hizmetlerinin katkısını da içermek üzere) nihai tüketiciye erişimine ve kullanım sonrasına dek bir parçası olduğu tüm operasyonları açıklayan1, aynı zamanda, bir işletmede katma değerin nasıl ortaya çıkarıldığına yönelik bir modeldir.
[iv] Adaptif yönetim (Adaptive management): Sürekli olarak yönetim politikaları ve uygulamaları geliştirmek için operasyonel programların sonuçlarından bir şeyler öğrenme yolunun kullanıldığı sistematik bir süreçtir. Bu süreçteki anahtar elementler; öğrenme, öğrenilenleri politika ve uygulamaların değiştirilmesinde kullanılma, yönetimi iyileştirmeye odaklanma, genelde deneysel olma ve formal, yapılandırılmış, sistematik yapı göstermedir.
Geleceğin, kişilerin hayalleriyle ve yaptıklarıyla şekilleneceğinin farkındayız. Herhangi bir şeyi daha iyiye götüreceğine inandığınız bir düşünceniz mi var? Herhangi bir konuda yeni bir fikriniz mi var? “Buldum” dediğiniz bir şey mi icat ettiniz? Heyecanınızı yürekten paylaşıyoruz. “Geleceğe GÖNDERi”lerinizi bizimle paylaşın, destek olalım! Lütfen görüş ve önerilerinizi gonder.carfu@gmail.com eposta adresi ile bizimle paylaşın. Köşe Yazıları bölümünde yazı […]
2 Responses to Akdeniz Ormanları Stratejik Çerçevesi