Akdeniz Ormanları Stratejik Çerçevesi

Üçüncü Akdeniz Orman Haftası” 17-21 Mart 2013 tarihlerinde Cezayir’in Tlemcen şehrinde gerçekleştirilmiş, burada;Akdeniz Ormancılığı Stratejik Çerçevesi  (Strategic Framework on Mediterranean Forests) ve Tlemcen Deklerasyonu kabul edilmiştir.

Tlemcen’deki toplantıdan sonra konu Cezayir Büyükelçiliği tarafından Dışişleri Bakanlığına ve Orman ve Su İşleri Bakanlığına raporlanmıştır.

8 Nisan 2016 tarihinde Roma’da yapılacak toplantıda bu hususlar tekrar gündeme geleceğinden yeniden değerlendirme ihtiyacı doğmuş olup aşağıda sunulmuştur.

cezayir1

İçindekiler Tablosu

Yönetici Özeti 1

Toplantıya Katılan Türkiye Heyetinin Tam Listesi 4

Akdeniz Ormancılığı Öncelikleri (Ana Politikaları-AP) 6

AP 1- Ürün ve Hizmetlerin Sürdürülebilir Üretiminin Geliştirilmesi 6

AP 2- Ormanların Kırsal Kalkınmadaki Rolünün Güçlendirilmesi 7

AP 3- Arazi Mülkiyeti ve Orman Yönetiminin Peyzaj Düzeyinde Geliştirilmesi 8

AP 4- Orman Yangınları Önleme Tedbirlerinin Geliştirilmesi 9

AP 5- Biyolojik Çeşitlilik ve Orman Genetik Kaynaklarının Yönetimi 10

AP 6- Bozuk Orman Peyzajının Restorasyonu. 11

AP 7- Bilgi Eğitim ve İletişimin Geliştirilmesi 12

AP 8- Uluslararası İşbirliğinin Güçlendirilmesi 13

AP 9- Mevcut Finans Planlarının Uyumlaştırılması ve Yeni Mekanizmaların Geliştirilmesi 14

Tlemcen Deklarasyonu. 17

Deklarasyon-İngilizce. 17

Deklerasyon-Türkçe. 19

 

 

 

Yönetici Özeti

Ağırlıklı olarak FAO’nun (BM Gıda ve Tarım Teşkilatı) teknik danışma organlarından biri olan ve halen başkanlığı ülkemiz tarafından yürütülen Akdeniz Ormanları Meseleleri Komitesi (SilvaMed) tarafından organize edilen “Üçüncü Akdeniz Orman Haftası” 17-21 Mart 2013 tarihlerinde Cezayir’in Tlemcen şehrinde gerçekleştirilmiştir.  Cezayir Tarım ve Kırsal Kalkınma Bakanı Sayın Rachid Benaissa’nın gönderdiği davetiye üzerine toplantıya ülkemizden Orman ve Su İşleri Bakan Yardımcımız Sayın Dr. Nurettin Akman başkanlığında, 23 kişilik bir heyet ile iştirak edilmiştir. Toplantılarda Akdeniz havzasında yer alan ülkelerden yaklaşık 300 katılımcı hazır bulunmuştur.

 

Dr. Nurettin Akman Başkanlığındaki Türkiye heyetinde; TC Cezayir Büyükelçisi Adnan Keçeci, ÇEM, OGM, DSİ, MGM, Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı temsilcisi, UNDP Türkiye Ülke Ofisi,  STK temsilcileri ve Çankırı Karatekin Orman Fakültesinden 2, Artvin Çoruh Üniversitesi Orman Fakültesinden 1 öğretim üyesi yer almıştır.

cezayir4

Akdeniz Haftası Programı kapsamında;

  • Toplantının açılış konuşmaları; Silvamed Başkanı (ÇEM Genel Müdür Yardımcısı) İsmail Belen, Tlemcen ili Genel Sekreteri ve Cezayir Tarım ve Kırsal Kalkınma Bakanlığı Genel Sekreteri tarafından yapılmıştır. Ardından, Akdeniz Ormanları Stratejik çerçevesi hakkında bilgi verilmiş ve görüşler alınmıştır. Bilahare yapılan panele ülkemiz heyetinden Silvamed Başkanı  İsmail Belen ve WWF Türkiye ofisinden Selin Devranoğlu katılım sağlamıştır.
  • Oturumda; Türkiye Arı Yetiştiricileri Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Bahri Yılmaz ve ÇEM Genel Müdürlüğü’nden Sibel Nihal Başkalkan Türkiye’de yapılan arıcılık çalışmalar hakkında sunum yapmıştır.
  • Oturumda; Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Tarım Reformu Genel Müdür Yardımcısı Dr. Metin Türker, gerçekleştirilen çalışmalar hakkında sunum yapmış, UNDP Türkiye Ülke Ofisi’nden Nuri Özbağdatlı; OGM ile birlikte hazırlanan “Türkiye’de Yüksek Koruma Değerine Sahip Akdeniz Ormanları Entegre Yönetim Projesi” isimli büyük ölçekli GEF projesi hakkında bilgi vermiştir.
  • cezayir3
  • Oturum için, ülkemizden ÇEM Genel Müdürlüğünce poster sunumu yapılmıştır. Buna ilaveten, 5 poster sunumu ( Çankırı Karatekin Üniversitesi (2), Orman Genel Müdürlüğü, WWF Türkiye Ofisi, UNDP Türkiye) daha gerçekleştirilmiştir. Ayrıca, ülkemizi tanıtıcı bir stant açılmış, oturumlar sonrası yan etkinliklere katılım sağlanmıştır.
  • Oturumda; Artvin Çoruh Üniversitesi Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Aydın Tüfekçioğlu Seyhan havzasında yapılan iklim değişimi uyum (adaptasyon) çalışmaları hakkında sunum yapmıştır.
  • 20 Mart 2013 Çarşamba günü, Tlemcen Milli Park’ına gerçekleştirilen gezide, farklı noktalarda durularak, milli park hakkında kısa bilgiler verilmiş, arazi incelemesi yapılmıştır.
  • 21 Mart 2013 Perşembe günü; Üst Seviye Toplantıya Bakan Yardımcısı Dr. Nurettin Akman ile birlikte T.C. Cezayir Büyükelçisi Adnan Keçeci iştirak etmişlerdir. Sayın Akman, burada yaptığı konuşmada ülkemizin ormancılık alanında uluslararası işbirliğine verdiği önem üzerinde durmuş, Birleşmiş Milletler Ormancılık Forumu Onuncu Oturumu ‘nün 8-19 Nisan 2013 tarihlerinde İstanbul’da düzenleneceğini hatırlatarak, 8-9 Nisan 2013 tarihlerinde gerçekleştirilecek Bakanlar Toplantısı için Türkiye’nin davetini yinelemiştir.

cezayir6

Toplantılar Sonucunda;

1.                  Akdeniz Ormancılığı Stratejik Çerçevesi ve

2.                  Tlemcen Deklerasyonu kabul edilmiş,

3.                  Dördüncü Akdeniz Orman Haftasının 2015 yılında Barselona’da yapılması kararlaştırılmıştır.

 

Toplantıya Bakan Yardımcısı düzeyinde ve geniş bir heyetle katılım sağlanması, Cezayir tarafınca büyük bir memnuniyetle karşılanmış, ülkemiz heyetinin toplantıda yaptığı katkılar Türkiye’nin ormancılık konusunda uluslararası alanda oynadığı etkin rolü pekişirmiştir.

 

 

Toplantılarda, sonuçta kabul edilen belgelerin de özü olarak, Akdeniz havzasında yüzyıllardır insanların ormanlar ve ağaçlarla iç içe yaşadığının altı çizilerek, ormanların aşırı kullanımı nedeniyle arazinin tahribatı, su kıtlığı ve kuraklıkların yıpranmayı hızlandırışı gibi sorunların üstesinden gelme konusunda işbirliğinin zaruri olduğu vurgulanmıştır.

 

Ayrıca, Akdeniz bölgesinin en önemli sorunlarından biri olan orman yangınları ile mücadelede bölge ülkeleri ile işbirliği, tabiatı tahrip etmeden yangına müdahale, yangına dayanıklı doğal türlerin korunup geliştirilmesi, bölgeye has genetik kaynakların uluslararası işbirliği ile korunması ve geliştirilmesi için ortak projeler yürütülmesi, tahrip edilmiş ekosistemlerin rehabilite edilmesi, tarihi bölgelerdeki özel dokunun korunması, kırsal nüfus ile orman alanı arasındaki ilişki ve kırsal kalkınma alanında ormancılığın sağlayabileceği katkılar üzerinde durulmuştur.

 

 

 

 

 

 

Toplantıya Katılan Türkiye Heyetinin Tam Listesi

Üçüncü Akdeniz Orman Haftası Türkiye Katılımcı Listesi

(17-21.03.2013)

Sıra No Adı Soyadı Kurumu Görevi
1 Dr. Nurettin AKMAN Orman ve Su İşleri Bakanlığı Bakan Yardımcısı
2 Adnan KEÇECİ TC Cezayir Büyükelçiliği Büyükelçi
3 İsmail BELEN Orman ve Su İşleri Bakanlığı- Çölleşme ve Erozyonla Mücadele Genel Müdürlüğü (ÇEM) Genel Müdür Yardımcısı-

FAO Akdeniz Ormancılığı Meseleleri Komitesi (Silva Mediterranea) Başkanı

4 Mustafa ÇETİN ÇEM Uzman Yardımcısı
5 Sevilay ÖZÇELİK ÇEM Uzman Yardımcısı
6 Sibel Nihal BAŞKALKAN ÇEM Uzman Yardımcısı
7 Ali TEMERİT Orman ve Su İşleri Bakanlığı- Orman Genel Müdürlüğü (OGM) Başmühendis- FAO Yakındoğu Ormancılık ve Mera Komisyonu Başkanı
8 Kamil KILIÇ OGM Mühendis
9 Prof. Dr. Aydın TÜFEKÇİOĞLU Artvin Çoruh Üniversitesi Orman Fakültesi Öğretim Üyesi/

Rektör Yardımcısı

10 Prof. Dr. Sezgin ÖZDEN Çankırı Karatekin Üniversitesi Orman Fakültesi Öğretim Üyesi/

Fen Bilimleri Enstitüsü Müdürü

11 Yrd. Doç. Dr. Kayhan MENEMENCİOĞLU Çankırı Karatekin Üniversitesi Orman Fakültesi Öğretim Üyesi/

Eldivan Sağlık Hizmetleri MYO Müdürü

12 Dr. Şükran GÖKDEMİR OGM Şube Müdürü
13 Dr. Güven KAYA OGM Başmühendis
14 Dr. Neşat ERKAN OGM Batı Akdeniz Ormancılık Araştırma Enstitüsü Müdürü-Antalya
15 Dr. Ersin YILMAZ OGM Doğu Akdeniz Ormancılık Araştırma Enstitüsü Müdürü-Mersin
16 Ayşe Ayata KELTEN OGM Mühendis
17 Yaşar DİNÇSOY Orman ve Su İşleri Bakanlığı- DSİ Genel Müdürlüğü Mühendis
18 Ömer Faruk ÇİLOĞLU Orman ve Su İşleri Bakanlığı- Meteoroloji Genel Müdürlüğü Meteorolojinin Sesi Radyosu Müdürü
19 Bahri YILMAZ Türkiye Arı Yetiştiricileri Merkez Birliği Yönetim Kurulu Başkanı
20 Dr. Hikmet ÖZTÜRK Türkiye Erozyonla Mücadele ve Ağaçlandırma Vakfı- TEMA Orman ve Kırsal Kalkınma Bölüm Başkanı
21 Dr. Metin TÜRKER Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı- Tarım Reformu Genel Müdürlüğü Genel Müdür Yardımcısı
22 Nuri ÖZBAĞDATLI UNDP Türkiye Ülke Ofisi Sürdürülebilir Orman Yönetimi Danışmanı
23 Selin DEVRANOĞLU WWF Türkiye Doğa Koruma Sorumlusu

 

Not: Bu listeye ilaveten Büyükelçilik Müsteşarı Barbaros Erdem ve Üçüncü Katip Bilal Yılmaz başta olmak üzere Büyükelçiliğin tüm mensupları her aşamada heyete destek olmuş, randevuları ve diğer teknik hazırlıkları büyük bir özveri ve başarı ile tamamlamışlardır.

 

 

 

Akdeniz Ormancılığı Öncelikleri (Ana Politikaları-AP)[1]

17-21 Mart 2013 tarihleri arasında Cezayir‟de kutlanan “Üçüncü Akdeniz Orman Haftası”nda Alınan Kararlar

AP 1- Ürün ve Hizmetlerin Sürdürülebilir Üretiminin Geliştirilmesi

Beklenen Sonuçlar:

 

  • Sektörler arası bir yaklaşımla Akdeniz ormanlarının zorluklarına yönelik politikaların geliştirilmesi ve adapte edilmesi,
  • Akdeniz ormanlarının karşı karşıya olduğu zorluklara yönelik politikaların sektörler arası bir yaklaşımla geliştirilmesi ve birbirleri ile adapte edilmesi
  • Akdeniz ormanlarının birçok ürün ve hizmet sağlayacak şekilde yönetilmesi,
  • Sürdürülebilir orman yönetimini desteklemek için orman sahiplerine yönelik faydaların garanti altına alınması,
  • Ormanlar tarafından sunulan çevresel ve sosyal hizmetlerin, Akdeniz ormanlarının önemli unsurları olarak tanınması.

 

 

Öneriler

  • Öneri 1: Akdeniz orman kaynaklarını korurken, odun ve odun dışı orman ürünleri (mantar, bal…) işleyen pazarlama zincirlerinin değerinin belirlenmesi[i].
  • Öneri 2: Yönetim planlarını iyileştirmek ve orman yönetiminin sürdürülebilirliğini arttırmak için, üretilen ve kullanılan mal ve hizmetlerin nitelik ve niceliğine ilişkin bilginin geliştirilmesi.
  • Öneri 3: Tüm paydaşların, özellikle yerel halk ve özel sektörün, ormancılık politikası tasarımı, şekillendirilmesi, uygulanması ve izlenmesi süreçlerine dâhil edilmesi.
  • Öneri 4: Kent ve kent çevresi ormanların topluma sağladığı hizmetlerin tanınması, toplumun bu konudaki farkındalığının sağlanması ve bu faydaların keşfedilmesi.
  • Öneri 5: Su, toprak koruma ve diğer mal ve hizmetler arasında dengeyi kolaylaştıracak ormancılık politikası kuralları ve mekanizmalarının geliştirilmesi ve uygulanması.
  • Öneri 6: Kırsal topluluklara fayda sağlayan mal ve hizmetlerin tedarikini destekleyen yönetim kuralları ve uygulamalarının tanımlanması.
  • Öneri 7: Çevresel ve sosyal hizmetlerin tedarik edilmesini güvence altına alan politikaların desteklenmesi için, finans mekanizmalarının (ulusal fonlar, ekosistem hizmetleri için ödeme araçları, tazminatlar) oluşturulması.
  • Öneri 8: Sosyal ve çevresel hizmetler ile ilgili bilgi ve değerlendirmelerin politikalara entegre edilmesi için, bu bilgi ve değerlendirmelerin iyileştirilmesi.
  • Öneri 9: TEEB[2] (Ekosistem ve Biyolojik Çeşitliliğin Ekonomisi) ve IPBES [3](Biyolojik ÇeĢitlilik ve Ekosistem Hizmetleri Uluslararası Platformu) gibi, ekosistem mal ve hizmetlerinin ekonomik değerinin belirlenmesi konusundaki mevcut uluslararası inisiyatiflerin entegrasyonu.
  • Öneri 10: Mal ve hizmetlerin sürdürülebilir üretimini garanti edecek olan değerli araçları sağlayabilecek araştırmaların desteklenmesi

AP 2- Ormanların Kırsal Kalkınmadaki Rolünün Güçlendirilmesi

Beklenen Sonuçlar:

·         Kırsal alanlarda gelir ve istihdam yaratılması,

·         Kırsal nüfusun faydalanmasını sağlamak için yerel kaynakların fiyatının saptanması ve bu kaynakları yarattığı katma değerin arttırılması

·         Yerel halkın orman kaynaklarının idamesi, korunması ve geliştirilmesine dâhil edilmesi,

·         Kırsal kalkınma politikalarında Akdeniz ormanlarının rolünün arttırılması.

Öneriler

  • Öneri 1: Kırsal çoklu faaliyetleri (pluriactivity[4] ) teşvik etmek için mali düzenlemeler ve tedbirlerin alınması.
  • Öneri 2: Yerel paydaşların kendilerini örgütlemeleri için (kooperatifler, dernekler ve yenilikçi faaliyetler için üretici grupları ) destek verilmesi.
  • Öneri 3: Akdeniz ormanlarının sağlayabileceği çok çeşitli olası gelir kaynaklarını dikkate alan yönetim planlarının geliştirilmesi.
  • Öneri 4: Özellikle kısa tedarik zincirleri[ii] yoluyla yerel ürünlerin üretim, kalite etiketi geliştirme, pazarlama ve izlenebilirliğinin teşvik edilmesi.
  • Öneri 5: Ağaçlık alanlarda eko-turizme olanak sağlayacak stratejiler uygulanması ve ilgili yatırımların teşvik edilmesi yoluyla eko turizmin gelişimi ve pazarlamasının arttırılması.
  • Öneri 6: Yerel halkın orman kaynaklarına erişimini kolaylaştırmak ya da kontrol etmek için arazi kullanım hakları konusunun netleştirilmesi ve kuralların bu sürece uyumlaştırılması.
  • Öneri 7: Mevcut uluslararası ağlar yoluyla; kırsal kalkınma ile ilgili ormancılık konularının yenilikçi yaklaşımlara entegrasyonu konusundaki deneyimlerin ülkeler arasında paylaşılması.
  • Öneri 8: Orman ürünleri ve odun dışı orman ürünleri değer zincirlerinde[iii] çalışan küçük ve orta ölçekli işletmeler için gerekli yatırım kapasitelerinin arttırılması.
  • Öneri 9: Kırsal göçle mücadele etmenin bir yolu olarak, kırsalda yaşayan gerek kadın gerek erkek tüm bireyler için, orman ürünleri ve odun dışı orman ürünleri değer zincirlerinde iş imkânlarının yaratılması.

AP 3- Arazi Mülkiyeti ve Orman Yönetiminin Peyzaj Düzeyinde Geliştirilmesi

Beklenen Sonuçlar:

·         İlgili bütün paydaşların Akdeniz orman yönetimine dâhil edilmesi,

·         Orman sektörü ve diğer ilgili sektörler arasındaki diyalogun arttırılması,

·         Çeşitli düzeylerde (yerelden uluslararası düzeye kadar) alınan kararların koordine edilmesi.

Öneriler

  • Öneri 1: Sektörler arasında işbirliğini temin edecek ve artıracak yapılanmaların tüm düzeylerde desteklenmesi.
  • Öneri 2: Paydaşların karar alma sürecine dâhil edilmesinin sağlanması.
  • Öneri 3: Orman dışı sektörlerde, ormanlardan elde edilen faydalarla sağlanan başarı öyküleri ve bunlara ormanların sağladığı katkıların daha iyi anlaşılması.
  • Öneri 4: Orman ürünleri ve hizmetlerinden faydalanan çeşitli sektörlerin bir arada hareket ettiği pilot projelerin uygulamaya koyulması.
  • Öneri 5: Orman yönetimi uygulamalarına adaptasyonu ve ürün ve hizmet üretiminin optimizasyonunu sağlamak amacıyla, yerel beklenti ve ihtiyaçlara dayalı peyzaj planlaması için aşağıdan yukarıya bir yaklaşımın teşvik edilmesi.
  • Öneri 6: Koordinasyonun ve destek hizmetlerinin güçlendirilmesi doğrultusunda orman yönetimlerinin rolü ve yapısının yeniden düzenlenmesi.
  • Öneri 7: Akdeniz ormanları hakkında, doğruluğu teyit edilmiş ve paylaşıma açılmış bilginin sağlanabilmesi için ağ oluşturma çabalarının teşvik edilmesi.
  • Öneri 8: Peyzaj düzeyinde, ekonomik sektörlerin ve insanların iklim değişikliğine adaptasyonunu sağlamak için orman tabanlı çözümlerin (forest-based solutions) dikkate alınması.

AP 4- Orman Yangınları Önleme Tedbirlerinin Geliştirilmesi

Beklenen Sonuçlar:

·         Artan orman yangını riskinin, yeni yangın yönetim yaklaşımları ve politikaları ile yönetilmesi,

·         Küresel İklim Değişimi bağlamında, Akdeniz ormanlarının artan yangın riskinin azaltılması için iyi uygulamaların geliştirilmesi.

Öneriler

Öneri 1: Uluslararası işbirliğinin ve yangın önleme tedbirlerinin geliştirilmesi

  • Tüm seviyelerdeki değişim programlarının ve ikili ya da uluslararası işbirliğinin desteklenmesi.
  • Orman yangınları ile mücadele yönetimi tartışmasının uluslararası gündeme yerleştirilmesi.
  • FAO tarafından hazırlanan Yangınla Mücadele Gönüllülük Esaslarının (Fire Management Voluntary Guidelines[5]) kabullenilmesini desteklemek için, kurumların ve grupların teşvik edilmesi.

Öneri 2: Orman yangınlarının önlenmesi konusunun, ormancılık program/politikaları ve iklim değişimine adaptasyon stratejilerine entegre edilmesi.

 

  • Yangın önleme faaliyetlerinin; orman, tarım ve alan planlama (otlatma, anız yakma vs.) konularıyla karşı karşıya kalan paydaşlar arasında daha fazla koordinasyonla sektörler kesitinde yürütülmesi.
  • Paydaşların yasal yönlerinin netleştirilmesi ve yükümlülüklerinin tanımlanması.
  • Orman yangını yönetim planlarının geliştirilmesine destek verilmesi.
  • Kontrollü yakmanın muhtemel kullanımını da kapsayabilecek entegre yangın yönetim yaklaşımlarının desteklenmesi.

 

Öneri 3: Orman yangınlarının önlenmesi ile ilgili bilgi ve eğitimin geliştirilmesi

 

  • Akdeniz Ormanları AraĢtırma Gündemi (MFRA[6])‟nde orman yangınları ile ilgili olarak 2010-2020 periyodu için tanımlanan önceliklerin ele alınması.
  • Arazi ve orman yöneticileri için uygun bir eğitim metodolojisi ile orman yangınlarının önlenmesi konusunda uluslararası eğitim kurslarının geliĢtirilmesi ve uygulanması.
  • Yerel halkı ve bölgeyi ziyaret edenleri hedef alan farkındalık kampanyalarının uygulanması.

Öneri 4: Orman yangınlarının önlenmesi için sürdürülebilir finansal mekanizmaların arttırılması

  • Orman yangınlarının önlenmesi plan ve programlarının desteklenmesi için özel fonların ayrılması.
  • Orman yangınlarıyla mücadele maliyetlerini düşürmek amacıyla, ormanların sahip olduğu ekonomik değer ve potansiyelin, orman yönetimindeki ilgi ve sorumlulukları arttıracak şekilde geliştirilmesi.
  • Koruma önlemlerinin etki ve etkinliklerinin hesaplanması.

Öneri 5: Yeni orman yangını risklerinin üstesinden gelinmesi için uygun Bilgi Sistemlerinin geliştirilmesi

  • Yapısal engelleme konularında ülkeler arasında güncellenmiĢ bilginin paylaĢımı;
  • Avrupa Orman Yangın Bilgi Sisteminin (EFFIS[7]) devamlılığının sağlanması, ilerletilmesi ve genişletilmesi.

 

AP 5- Biyolojik Çeşitlilik ve Orman Genetik Kaynaklarının Yönetimi

Beklenen Sonuçlar:

·         İklim değişikliğine karşı ormanların dayanıklılığını arttırmak için yönetim kuralları uygulamaları ve araçlar geliştirilmesi,

·         Dayanıklı peyzajlar oluşturmak için üreme materyallerinin genetik çeşitliliği ve kalitesinin geliştirilmesi.

Öneriler

  • Öneri 1: Yeni karar destek modellerinin geliştirilmesi için genetik, eko-fizyoloji ve orman dinamikleri hakkındaki bilginin ve orman yöneticileri için faydalı araçların entegrasyonu ve iklim değişikliği verileri çerçevesinde silvikültürel uygulamaların geliştirilmesi.
  • Öneri 2: Uzun dönemde genetik çeşitliliği devam ettirmek için orman yönetimi seçeneklerinin açık tutulması.
  • Öneri 3: Evrimsel süreçleri teşvik etmek için doğal gençleştirme ve plantasyon faaliyetlerinde bulunulması.
  • Öneri 4: Özellikle doğal türler başta olmak üzere, yöresel kısıtlara ve ihtiyaçlara iyi uyum sağlamış türlerin, varyetelerin ve genotiplerin seçilmesi.
  • Öneri 5: Fidanların tohumların ve çeliklerin kalitesini arttırmak için, bitki üretim merkezleri ve fidanlıklarda, az su kullanan yenilikçi teknolojilerin arttırılması.
  • Öneri 6: Özellikle, spesifik tehlike altındaki türlerin ex-situ korunmasını kolaylaştırmak için, üretim materyallerinin aktarımını sağlamak amacıyla oluşturulan mevcut rehberlerin (FAO ve Avrupa Birliği kılavuzları vb. ) yeniden gözden geçirilmesi.
  • Öneri 7: Büyük genetik çeşitliliğe sahip Akdeniz ağaç türleri, çalıları ve otsu bitkilerine ait yüksek kaliteli üreme (çoğaltım) materyallerinin (tohum, fidan ve çelik) üretilmesi,
  • Öneri 8: Orman genetik kaynaklarının yönetiminin Ulusal Orman Programları ve
    İklim Değişikliğine Uyum Ulusal Stratejilerine dâhil edilmesi,
  • Öneri 9: Değişen çevre şartlarında türlerin/ekosistemlerin tepkilerini analiz etmek amacıyla gerçekleştirilen uzun dönem multidisipliner deneyler için ağlar kurulmasının ve bu ağların devamlılığının sağlanması,
  • Öneri 10: Gelecek nesillere bırakmak üzere, biyolojik çeşitlilik ve orman genetik kaynaklarının muhafazası amacıyla özellikle de tehlike altındaki türlerin ve habitatların (bilhassa kadim ormanlar) korunması için, korunan alanların kurulması.

AP 6- Bozuk Orman Peyzajının Restorasyonu

Beklenen Sonuçlar:

·         Çölleşme meseleleri ile başa çıkacak küresel bir vizyonla, Akdeniz orman ekosistemlerinin restorasyonu sayesinde iklim değişikliğine dayanıklılığın arttırılması,

·         Akdeniz kurak alanlarında gıda güvenliği ve geçim kaynaklarının arttırılması konularında bir olanak olarak orman ekosistemlerinin restorasyonunun desteklenmesi,

·         Bu restore edilmiş orman ekosistemlerinde, çevresel ve kültürel hizmetlerin (biyolojik çeşitlilik dâhil) geri kazanılması,

·         Orman restorasyonunun, uzun dönemli ve entegre yaklaşımlarla dikkate alınması, restore edilmiş orman ekosistemlerinin yönetilmesi, izlenmesi ve değerlendirilmesi.

Öneriler

  • Öneri 1: Çölleşme ile mücadelede ormanların ve sürdürülebilir orman yönetiminin katkısının tanınması ve garanti altına alınması.
  • Öneri 2: Uzun vadede gerekli fonların yanı sıra restorasyon önceliklerinin ve amaçlarının tanımlanması.
  • Öneri 3: Ormancıların ve kullanıcıların restorasyon yaklaşımları, uygulamaları ve araçlarındaki kapasitesinin geliştirilmesi.
  • Öneri 4: Yerel düzeyde iyi yönetim geliştirilerek, tüm ilgili paydaş ve sektörleri içine alacak şekilde, restorasyonun işbirlikçi bir faaliyet olarak yönetilmesi.
  • Öneri 5: Orman restorasyon faaliyetlerinin doğru ölçekte ve uzun vadede entegre bir yaklaşımla planlanması ve arazi degredasyonu ve çölleşmenin nedenlerinin belirlenmesi.
  • Öneri 6: Doğru türlerin, varyetelerin ve genotiplerin seçilmesi, yerli türlerin arttırılması. Bu türler sosyal, çevresel, kültürel ve ekonomik ihtiyaçları karşıladıklarından ve kuraklık ve toplum istekleri gibi çevresel güçlüklere daha iyi adapte olduklarından çoğu kez daha doğru bir seçimdir.
  • Öneri 7: Büyük genetik çeşitliliğe sahip Akdeniz ağaç, çalı ve otsu bitkilerinin yüksek kaliteli üreme materyallerinin (fidan, tohum, çelik) kullanılması.
  • Öneri 8: Orman ekosistemlerini restore etmek için, mümkün olduğunca sık olarak, özellikle orman yangınlarından sonra, doğal rejenerasyonun arttırılması.
  • Öneri 9: Restore edilmiş alanların sürdürülebilir yönetimi ve korunmasının garanti edilmesi.
  • Öneri 10: Adaptif yönetim (adaptive management[iv]) için izleme ve değerlendirmenin sağlanması.

AP 7- Bilgi Eğitim ve İletişimin Geliştirilmesi

Beklenen Sonuçlar:

·         Akdeniz Ormancılık Meseleleri üzerine paylaşılan bir vizyon geliştirilmesi,

·         Akdeniz ormanları üzerine bilgi ve uzmanlık geliştirilmesi,

·         Kamu ve diğer sektörler arasında işbirliğinin güçlendirilmesi,

·         Yeni zorluklar karşısında paydaşlara yardım etmek için kapasitenin güçlendirilmesi.

Öneriler

  • Öneri 1: Ormancılık sektöründeki paydaşların (orman sahipleri, orman yöneticileri ve özel sektör), öğrencilerin, yerel sorumluların ve diğer karar vericilerin eğitiminin teşvik edilmesi.
  • Öneri 2: Akdeniz ormanlarında ormancılık araştırmaları koordinasyonunun geliştirilmesi ve 2010-2020 Akdeniz Orman Araştırma Gündeminin (MFRA6) uygulanması.
  • Öneri 3: Akdeniz ormancılık meselelerinde yeniliğin teşvik edilmesi.
  • Öneri 4: İdari külfetlerden kaçınarak bilgi sistemlerinin geliştirilmesi ve gerektiğinde birbirleriyle uyumlaştırılması (Avrupa Orman Yangın Bilgi Sistemi7, Ulusal İzleme Sistemi, Ulusal Orman Envanterleri ve diğer Orman Araştırmalarının Değerlendirilmesi[8] ve Avrupa Ormanlarının Durumu [9] gibi uluslararası süreçler).
  • Öneri 5: Her 5 yılda bir, yeni zorlukları dikkate alan güncellenmiş Akdeniz Ormanlarının Durumu (State of Mediterranean Forests[10]) raporunun yayınlanması. Bu raporun hazırlık süreci; veri boĢluklarının tespit edilmesi ve izleme sistemlerinin güçlendirilmesi için bir fırsat olacaktır.
  • Öneri 6: Akdeniz’de meydana gelecek yeni zorluklara karşı ormancılık eğitiminin adaptasyonu ve geliştirilmesi, ormancılık eğitim merkezleri arasında güçlü bir işbirliği.
  • Öneri 7: Dünya’da Akdeniz iklim koşullarına sahip diğer bölgeleri de kapsayacak şekilde, su, enerji, madencilik, turizm, kırsal kalkınma diğer sektörlerle diyalog ve işbirliğinin arttırılması.
  • Öneri 8: Akdeniz ormanlarının peyzaj ve kırsal kalkınmaya sağladığı pozitif etkilerinin altını çizen bir iletişim stratejisinin geliştirilmesi ve uygulanması.
  • Öneri 9: Akdeniz orman meseleleri hakkında medya farkındalığının arttırılması ve orman kullanıcıları ve kamu için iletişim kalitesinin desteklenmesi.
  • Öneri 10: Akdeniz Ormanları hakkında bilgi ve deneyimlerin paylaşıldığı Akdeniz Orman Meseleleri- Silva Mediterranea Komitesi ve üyeleri tarafından geliştirilen ağ çalışmalarına devam edilmesi.

AP 8- Uluslararası İşbirliğinin Güçlendirilmesi

Beklenen Sonuçlar:

·         Bölgesel kurumlar ve işbirlikçi ortaklıkların Akdeniz’de güçlendirilmesi,

·         Mevcut proje portfolyosunu genişletmek için, yeni bölgesel işbirliği programlarının geliştirilmesi,

·         Akdeniz orman sektöründe fon arttırma ve yatırımların geliştirilmesi.

 

Politika Önerisi:

Çölleşme ile mücadelede ormanların ve sürdürülebilir orman yönetiminin katkısının tanınması ve garanti altına alınması.

Öneriler

  • Öneri 1: Silva Mediterranea’nın, deneyimlerin değişimi ve işbirlikçi ortaklıkların arttırılması açısından mevcut dinamiğine devam etmesi.
  • Öneri 2: EU-MENA diyalogunun entegrasyonu ve Akdeniz orman meseleleri üzerine Avrupa Komisyonunun farkındalığının arttırılması.
  • Öneri 3: Akdeniz ormanları spesifik konularına ait durumların ve Akdeniz ülkelerinin paylaştığı vizyonun geliştirilmesi ve uluslararası organizasyonlarla (UNFF, Forest Europe, EU, FAO vs.) desteklenmesi.
  • Öneri 4: Ormancılık konularının ikili işbirliği kurumlarının programlarına entegre edilmesi (Kuzey-Güney, Güney Güney ve Kuzey-Kuzey).
  • Öneri 5: Yönetimle ilgili prosedürlerin basitleştirilmesi ve proje önerilerinin hazırlanması ve görüşmelerdeki gecikmelerin azaltılması.

Akdeniz Ormanları İşbirlikçi Ortaklığı Seviyesinde

Öneri 1: Akdeniz Ormanları İşbirlikçi Ortaklığı (CPMF[11])’nın açık ve esnek bir işbirliği ve diyalog modeli olarak güçlendirilmesi ve genişletilmesi.

Öneri 2: Akdeniz ormanları için seçilebilir olan Avrupa fon ve programları yöneticileri hakkında farkındalığın arttırılması (Yapısal fonlar, Sosyal fonlar, Horizon 2020[12] vs.).

Öneri 3: İkili, Avrupa ya da uluslararası proje tasarıları hazırlanması ve uygulanması konularında yerel paydaşların desteklenmesi.

Öneri 4: Akdeniz peyzajları arasındaki doğrudan bağlantıların güçlendirilmesi için merkezi olmayan/yerelleşmiş işbirliği mekanizmalarının teşvik edilmesi.

 

AP 9- Mevcut Finans Planlarının Uyumlaştırılması ve Yeni Mekanizmaların Geliştirilmesi

Beklenen Sonuçlar:

·         Orman idarelerine ait bütçe tahsislerinin, sürdürülebilir orman yönetimi ve ormanların sağladığı mal ve hizmetlerin sürdürülebilir tedarikini garanti altına almak için gerekli finansal gereksinimlere uyumlaştırılması.

·         Ormancılık sektörü için, kamu, özel, ulusal ve uluslararası kaynaklardan sağlanan çeşitli finansal çözümlere dayalı sürdürülebilir finansman stratejileri geliştirilecektir.

·         Yenilikçi finansman mekanizmaları (IFM[13]) ve araçları keşfedilecek ve Akdeniz’e uyumu sağlanacaktır.

Öneriler

Öneri 1: Kamu, özel, ulusal ve uluslararası kaynaklardan çeşitli finansal çözümlere dayanan çok çeşitli finansman stratejileri geliştirerek Akdeniz bölgesinde ormancılık sektörüne bütçe tahsisinin ülkeler arasında uyumlaştırılması.

Öneri 2: Sürdürülebilir orman yönetiminin desteklenmesi için kamu ve özel kaynakların kullanılması yoluyla anahtar kurumsal ve finansal araç olarak Ulusal Orman Fonlarının kullanımının, yasal çerçeve de dikkate alınmak suretiyle, geliştirilmesi,

Öneri 3: Ormanların sağladığı mal ve hizmetlerin ve ilgili yönetim maliyetleri ve faydaların değerinin belirlenmesine yönelik çalışmaların:

Ormancılık sektörü için uyumlaştırılmış bütçe tahsislerine gerekçe oluşturmak

Sürdürülebilir orman yönetimi için maliyet etkin finansman mekanizmalarını oluşturmak amacıyla desteklenmesi

Öneri 4: Ekosistem Hizmetleri İçin Ödemeler (PES[14]) , REDD+[15] ve tazminat mekanizmaları gibi Yenilikçi Finansman Mekanizmaları ve araçlarının Akdeniz bağlamında uyumunun sağlanması.

Öneri 5: Yenilikçi Finansman Mekanizmalarının geliştirilmesi için uygun ortamın yaratılması:

  • Kapasite geliştirerek bu mekanizmalara yönelik anlayışın iyileştirilmesi,
  • Diğer bölgelerden iyi uygulamaların öğrenilmesi,
  • Orman ekosistemlerinin sağladığı mal ve hizmetlerinin önemimin ve ormanların sürdürülebilir yönetimleri için gerekli finansal kaynakların artırılması gerekliliğinin, toplumun geniş bir bölümüne iletilmesi,
  • Bölgede seçilecek alanlarda REDD+ pilot projeleri gibi ilk IFM girişimlerinin başlatılması.

Öneri 6: Odun ve odun dışı orman ürünlerinin değer zincirlerinin geliştirilmesine özel sektörün katılımının artırılması.

Öneri 7: Sertifikasyon araçları (orman yönetimi sertifikasyonu, etik biyolojik ürün ticareti, adil ticaret vb.) dâhil, sürdürülebilir orman yönetimiyle elde edilen odun ve odun dışı orman ürünleri kullanımının ve bu ürünlerin değerinin arttırılması.

Öneri 8: Odun ve odun dışı orman ürünleri işleyen küçük ve orta ölçekli işletmeler için yerelleşmiş finansman araçlarının (mikro finans, yerel yatırım bankacılığı) desteklenmesi.

Öneri 9: Sera gazı emisyonlarını azaltmak veya biyoçeşitlilik kaybını telafi etmek için ormana dayalı çözümlerin desteklenmesi ve özel sektör için; kurumsal, sosyal ve çevresel sorumluluk stratejileri aracılığıyla bu çözümleri destekleyen sistemler geliştirilmesi.

Öneri 10: Üç Rio Sözleşmesinin (UNCBD[16], UNCCD[17] ve UNFCCC[18]) sunduğu REDD+ mekanizması, Adaptasyon Fonu[19], Yeşil İkim Fonu[20], Erişim ve Fayda Paylaşımı Mekanizması (ABS[21]), UNCCD’nin Küresel Mekanizmasının olanakları ve  Rio sözleşmeleri arasındaki sinerjileri kapsayan finansman fırsatlarının keşfedilmesi ve kullanılması.

 

 

 

 Tlemcen Deklarasyonu

Deklarasyon-İngilizce

 

 

 

Draft of the Tlemcen Déclaration

Mediterranean forests for sustainable development of mediterranean landscapes: adaptation and mitigation strategies to face with global changes ?

 

 

 

 

We, participants at the high-level segment of the third Mediterranean Forest Week held in Tlemcen – Algeria – March 21, 2013, have taken note of the policy orientations proposed by experts from the Mediterranean.

Convinced that forest ecosystems and other wooded lands in the Mediterranean are an important component of our landscapes and they contribute significantly to rural development, poverty alleviation and food security of these Mediterranean landscapes.

Aware that these forest ecosystems and other wooded lands in the Mediterranean are both sources of wood, cork, energy, food, incomes and many other environmental goods and services (biodiversity conservation, soils and water protection, recreational areas, significant potential for carbon storage) often crucial for many other economic sectors of our country (food and agriculture,soils and water conservation, drinking water supply, tourism, energy).

Whereas the global changes that affect today the Mediterranean region (changes in societies and lifestyles with, in addition, climate change) heavily mortgaging the future of these forest ecosystems and other wooded land (loss of biodiversity, increasing risk of forest fires, watershed degradation and desertification processes) and, therefore, question the sustainable provision of these multiple goods and services to populations.

(We) wish that the political and administrative authorities at national, regional and local level and all other stakeholders involved in the management of forest ecosystems and other wooded lands in the Mediterranean (private or public managers and civil society) quickly adapt their strategies, policies and modes of governance for sustainable development of our landscapes.

(We) also ask the technicians and researchers of the forestry sector to develop and implement, in consultation with all relevant stakeholders, innovative and sustainable management practices to be disseminated and shared between countries of the Mediterranean region.

 

 

In this spirit, we are committed to implement the strategic lines and technical recommendations proposed in the document entitled “Strategic Framework on Mediterranean Forests: policy orientations for integrated management of forest ecosystems in Mediterranean landscapes”

1) Developing  and promoting goods and services provided by forest ecosystems and other wooded lands in the Mediterranean through implementation of the following strategic lines:

Ø  Improve sustainable production of goods and services by Mediterranean forests;

Ø  Enhance the role of Mediterranean forests in rural development;

Ø  Promote forest governance and land tenure reform in Mediterranean landscapes;

2) Promoting resilience of forest ecosystems and other wooded lands in the Mediterranean to face global changes through the implementation of the following strategic lines:

Ø  Promote wildfire prevention by integrating the increasing risks associated to ongoing climate change in the Mediterranean;

Ø  Manage forest genetic resources and biodiversity to enhance adaptation of forest ecosystems and other wooded lands to climate change in the Mediterranean ;

Ø  Restore degraded Mediterranean forest landscapes.

3) Enhancing capacity of stakeholders and the resources mobilization necessary for the sustainable management of forest ecosystems and other wooded lands in the Mediterranean through the implementation of the following strategic lines:

Ø  Develop knowledge, training and communication on Mediterranean forests;

Ø  Reinforce international cooperation on Mediterranean forests;

Ø  Adapt existing financing schemes and develop innovative mechanisms to support implementation of forest policies and programs on Mediterranean forests.

High Level Segment of the third Mediterranean Forest Week

Tlemcen, March 21, 2013

Deklerasyon-Türkçe

 

 

 

Tlemcen Bildirisi

Akdeniz peyzajlarının sürdürülebilir kalkınması için Akdeniz ormanları: küresel değişimlerle başa çıkmak için uyum ve azaltım stratejileri

 

 

Bizler, 21 Mart 2013 tarihinde Cezayir’in Tlemcen şehrinde yapılan Üçüncü Akdeniz Orman Haftası Üst Düzey Paneli katılımcıları olarak, Akdeniz Bölgesi uzmanları tarafından önerilen ve Hafta boyunca tartışılan politika yönelimlerine önem vermekteyiz.

Akdeniz’deki orman ekosistemi ve diğer ağaçlık alanların Akdeniz peyzajlarının önemli bir bileşeni olduğuna ve Akdeniz peyzajlarındaki kırsal kalkınmaya, yoksulluğun azaltılmasına ve gıda güvenliğine önemli ölçüde katkı yaptığına kanaat getirmekteyiz.

Akdeniz Bölgesindeki orman ekosistemlerinin ve diğer ağaçlık alanların; odun, mantar, enerji, gıda, gelir ve aynı zamanda ülkemizdeki birçok sektör (gıda ve tarım, toprak ve su koruma, içme suyu arzı, turizm, enerji ve orman endüstrisi) için önemli diğer çevresel mal ve hizmetlerin (biyolojik çeşitliliğin korunması, toprak ve su koruma, rekreasyon alanları, önemli karbon depolama potansiyeli) kaynağı olduğunun farkındayız.

Günümüzde Akdeniz Bölgesini etkileyen küresel değişimler (toplumdaki ve yaşam biçimindeki değişime ek olarak iklim değişikliği) orman ekosistemlerinin ve diğer ağaçlık alanların geleceğini ciddi biçimde rehin alırken (biyolojik çeşitliliğin kaybı, orman yangınları riskinde artış ve diğer biyotik zararlar, su havzalarının degredasyonu, çölleşme süreci), aynı zamanda çok yönlü mal ve hizmetlerin topluma sürdürülebilir şekilde arzını tehlikeye atmaktadır.

Akdeniz peyzajlarında halen devam etmekte olan çölleşme tehdidi ile mücadelenin, orman ve çevre politikalarımızda öncelikli olarak yer alması gerektiği kanaatindeyiz.

Peyzajımızın sürdürülebilir kalkınması için; ulusal, bölgesel ve yerel seviyedeki siyasi ve idari merciler ve Akdeniz’deki orman ekosistemi ve diğer ağaçlık alanların yönetimine katılan diğer tüm ilgi gruplarının (özel ve kamu yöneticileri ve sivil toplum), yönetim dâhil, strateji ve politikalarını geliştirmeye devam etmelerini, gerekli ise birbirleri ile uyumlaştırmalarını temenni ediyoruz.

Aynı zamanda, orman idarecilerinin, uzmanların ve ormancılık sektörü ile ilgili bilimsel çevrelerin, diğer paydaşlarla işbirliği halinde, peyzajın yenilikçi ve sürdürülebilir yönetimine ilişkin uygulamalar geliştirmesi ve tatbik etmesi, bunların Akdeniz Bölgesi ülkeleri arasında yaygınlaştırılması ve paylaşılmasını talep ediyoruz.

 

 

Bu manada, her ülkenin özellikleri ve ihtiyaçlarına uygun olarak, “Akdeniz Ormanları için Stratejik Çerçeve: Akdeniz peyzajındaki orman ekosistemlerinin entegre yönetimi için politika yönelimleri” isimli belgede önerilen amaçlara ulaşmak amacıyla, aşağıdaki eylem ve önlemlerin uygulanmasına devam etmeyi taahhüt ediyoruz.

1) Aşağıda belirtilen stratejik yolların uygulanması ile Akdeniz’deki orman ekosistemleri ve diğer ağaçlık alanlar tarafından sağlanan ürün ve hizmetlerin geliştirilmesi ve desteklenmesi:

Ø  Akdeniz ormanları ürün ve hizmetlerinin sürdürülebilir üretimini iyileştirmek;

Ø  Akdeniz ormanlarının kırsal kalkınmadaki rolünü artırmak;

Ø  Akdeniz peyzajındaki orman yönetişimi ve arazi mülkiyeti reformunu desteklemek;

2) Küresel değişimle baş edilebilmesi için aşağıda belirtilen stratejik yolların uygulanması suretiyle Akdeniz’deki orman ekosistemi ve diğer ağaçlık alanların direncini desteklemek:

Ø  Akdeniz’de süregelen iklim değişikliğiyle ilgili artan riskleri entegre ederek orman yangınlarının önlenmesini desteklemek;

Ø  Orman genetik kaynaklarını ve biyolojik çeşitliliği, orman ekosistemlerinin ve diğer ağaçlık alanların Akdeniz’deki iklim değişikliğine adaptasyonunu arttıracak şekilde yönetmek.

Ø  Bozulmuş Akdeniz orman peyzajlarını iyileştirmek.

3) Aşağıda belirtilen stratejik yolların uygulanması suretiyle Akdeniz’deki orman ekosistemi ve diğer ağaçlık alanların sürdürülebilir yönetimi için gerekli olan ilgi gruplarının kapasitesinin ve kaynak seferberliğinin artırılması:

Ø  Akdeniz ormanlarıyla ilgili iletişim, eğitim ve bilgiyi geliştirmek;

Ø  Akdeniz ormanlarıyla ilgili uluslararası işbirliğini pekiştirmek;

Ø  Akdeniz ormanlarıyla ilgili üzerine orman politika ve programlarının uygulanmasını desteklemek amacıyla mevcut finansman sistemlerinin uyumunu sağlamak ve yenilikçi mekanizmalar geliştirmek.

Üçüncü Akdeniz Orman Haftası Üst Düzey Paneli

 

Tlemcen, 21 Mart 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

[1] http://www.fao.org/forestry/silvamed/en/

[2] http://www.teebweb.org/

[3] http://www.ipbes.net/

[4] http://infiniteyes.wordpress.com/subsistence-bibliography/

[5] http://www.fao.org/forestry/17352-09a55aeea5277c67fd63c974b5ff20cec.pdf

[6] http://www.efimed.efi.int/portal/research/mfra/

[7] http://forest.jrc.ec.europa.eu/effis/

[8] http://www.fao.org/forestry/fra/en/

[9] http://www.twosides.info:8080/22E3F31F-0150-4C32-A5DB-8CB4B1F5C26D/FinalDownload/DownloadId-1869C33247456289925C45B3059D5186/22E3F31F-0150-4C32-A5DB-8CB4B1F5C26D/content/rsPDF_223.pdf

[10] http://www.fao.org/forestry/silvamed/35347/en/

[11] http://www.fao.org/forestry/silvamed/66624/en/

[12] http://ec.europa.eu/research/horizon2020/index_en.cfm?pg=home&video=none

[13] https://www.cbd.int/financial/innovative/

[14]http://web.worldbank.org/WBSITE/EXTERNAL/TOPICS/ENVIRONMENT/EXTEEI/0,,contentMDK:21010580~menuPK:1187844~pagePK:210058~piPK:210062~theSitePK:408050~isCURL:Y,00.html  ya da http://www.fao.org/fsnforum/forum/discussions/pes

[15] http://www.un-redd.org/aboutredd/tabid/102614/default.aspx

[16] http://www.cbd.int/convention/

[17] http://www.unccd.int/en/Pages/default.aspx

[18] http://unfccc.int/2860.php

[19] https://www.adaptation-fund.org/

[20] http://gcfund.net/home.html

[21] http://ec.europa.eu/environment/biodiversity/international/abs/index_en.htm

[i] Pazarlama zinciri (Market Chain): Üreticiler ile nihai tüketiciler arasındaki, üretim, nakliyat, ticaret, ürün işleme perakendecilik ve tüketim gibi birbiriyle ilişkili adımları içeren süreçtir.

[ii] Tedarik zinciri (Supply chain) Bir ürünün ilk maddesinden başlayarak, tüketiciye ulaşması ve geri dönüşümünü de içeren tüm süreçlerde yer alan tedarikçi, üretici, distribütör, perakendeci ve lojistikçilerden oluşan bir bütündür.

[iii] Değer zinciri (value chain): Değer zinciri (value chain), bir hizmet veya ürünün, kavramsal gelişim noktasından başlayarak birçok üretim sürecinden geçerek (fiziksel değişim ve birçok değişik üretici hizmetlerinin katkısını da içermek üzere) nihai tüketiciye erişimine ve kullanım sonrasına dek bir parçası olduğu tüm operasyonları açıklayan1, aynı zamanda, bir işletmede katma değerin nasıl ortaya çıkarıldığına yönelik bir modeldir.

[iv] Adaptif yönetim (Adaptive management): Sürekli olarak yönetim politikaları ve uygulamaları geliştirmek için operasyonel programların sonuçlarından bir şeyler öğrenme yolunun kullanıldığı sistematik bir süreçtir. Bu süreçteki anahtar elementler; öğrenme, öğrenilenleri politika ve uygulamaların değiştirilmesinde kullanılma, yönetimi iyileştirmeye odaklanma, genelde deneysel olma ve formal, yapılandırılmış, sistematik yapı göstermedir.

 

 

2 Responses to Akdeniz Ormanları Stratejik Çerçevesi

Geleceğe GÖNDERiler

Geleceğin, kişilerin hayalleriyle ve yaptıklarıyla şekilleneceğinin farkındayız. Herhangi bir şeyi daha iyiye götüreceğine inandığınız bir düşünceniz mi var? Herhangi bir konuda yeni bir fikriniz mi var? “Buldum” dediğiniz bir şey mi icat ettiniz? Heyecanınızı yürekten paylaşıyoruz. “Geleceğe GÖNDERi”lerinizi bizimle paylaşın, destek olalım! Lütfen görüş ve önerilerinizi gonder.carfu@gmail.com eposta adresi ile bizimle paylaşın. Köşe Yazıları bölümünde yazı […]