Ülke Raporları-Amerika

Amerika bir çok kişi gibi benim de ilgimi çeken bir ülke.

Ormancılık alanında oldukça eskiye, İkinci Abdülhamit Han Hazretlerinin zamanına uzanan ilişkilerimiz var.

Benim ilk irtibatım 2004 yılına uzanıyor. 2000 yılında başlamış bulunan “Ortadoğu Su Havzaları İzleme ve Değerlendirme Projesine” 2004 yılında dahil oldum, AGM Planlama Dairesi Başkanı olarak.

Amerika’ ya ilk defa 2005 yılında gittim. 16-25 Mayıs 2005 tarihlerinde New York’ta düzenlenen UNFF 5. Oturumuna iştirak ettim.

Müsteşar Yardımcısı Dr. Nuri Uslu ve Serdar Yegül ile birlikte.

Burada başladığımız çalışmalarla 2011 yılında New York’a ciddi bir çıkarma yaptık. 2013 yılında UNFF’ i İstanbul’da organize ettik.

2015 itibari ile Yeni Zelanda Büyükelçimiz olarak görev yapan Büyükelçi Damla Yeşim Say o yıllarda BM New  York Daimi temsilciliğimizde görevli idi. Konuları beraberce takip etmiştik.

UNFF 5 esnasında ABD Orman Servisi oldukça aktifti. Görüşmelerimiz oldu. Orman teşkilatının kurucusu ve ilk Genel Müdürü Gifford Pinchot adına düzenlenen müzeye ziyarete gittik. New York’a yaklaşık 3 saat mesafede bir yerdi.

2005 yılı Ekim ayında Güney Kıbrıs’ ta bir toplantı yapıldı ABD Orman Servisi tarafından. Ortadoğu Su Havzaları ile ilgili idi. Oraya eşim Züleyha Belen ve Dr. Gürsel Küsek ile birlikte gittik, Yunanistan üzerinden.

İkinci gidişim de 2005 yılında oldu. 30 Haziran-8 Temmuz 2005 tarihlerinde  “US Forest Service International Visitor Program (IVP)”  çerçevesinde  Müsteşar Yardımcısı Dr. Mahir Küçük, AGM Genel Müdürü Mustafa Yüksek, sonradan Tarım Reformu Genel Müdürü olan Dr. Gürsel Küsek ve Mahmut Şimşek  ile birlikte Amerika’ya bir ziyaret gerçekleştirdik. Bu program ilk organize ettiğim yurtdışı programlardandı.

ABD tarafındaki kontakt noktamız ABD Orman Teşkilatı Uluslararası Programlar Müdürlüğünün Ortadoğu sorumlusu Jennifer Peterson idi. Jennifer sonradan, 2013 yılında,  buradan ayrıldı. Tıp eğitimine başladı.

Bu seyahat esnasında Amerika’ nın iç dünyasını görme fırsatımız oldu. Colorado ve New York’ u gezdik. Denver, Fort Collins, Colorado Springs, Rocky Mountain M.Parkını inceledik.

salt lake

abd

Bu gezi hakkında detay bilgiye ulaşmak için: abd 2005

Aşağıda bu gezide çektiğimiz resimlerden bazıları görülüyor. Güzergah olarak giderken; Ankara – İstanbul – New York  – Cincinnati  – Denver gelirken ise Denver – Atlanta – New York – İstanbul – Ankara yolunu takip etmiştik.

Dört Temmuz tarihi, ABD’nin kuruluş yıl dönümü münasebetiyle tatil olduğundan bu gün Colorado’da gerçek bir Rodeo gösterisine mihmandar eşliğinde gidildi. Boğa üzerinde en uzun durma yarışı dışında kementle sığır yakalama, çoçukları taşıyan koyunlarla en uzun koyun üzerinde durma yarışı vb. etkinlikler yapıldı.

Ziyaretin son günü Denver – Atalanta üzerinden New York’a gelinerek 5 kişilik bir jip kiralanarak; Central Park, Times Square, Özgürlük Anıtı, Brooklyn Köprüsü ve Manhattan’ın önemli mahalleleri (Harlem, Brooklyn, Soho, Chine Town)ve Empire State Buildig binası gezildi. (Bilgiler: Dr. Mahir Küçük)

Üçüncü seyahatim 2006 yılında oldu. 7-14 Ekim 2006 yılında ABD Orman Servisi Uluslararası Programı tarafından verilen The International Seminar on Watershed Management – Uluslararası Havza Yönetimi Semineri” nin bir kısmına katılma fırsatım oldu. Programa Flagstaff şehrinden itibaren dahil oldum.

Bunun için Ankara-Münih-Washington üzerinden New Mexico’ nun en büyük şehri olan Albuquerque‘ ye gittim. Tucson, Phoenix şehirlerini ve Grand Canyon‘ u gördüm.

Güneyde Meksika sınırına yakın bir yerde Thombstone ilçesini ziyaret ettik. Bir çok “Vahşi Batı” filmi burada çekiliyormuş. 1900 lü yıllarda meşhur bir madencilik şehri imiş.

Dönerken Chicago-Münih-Ankara güzergahını takip ettik.

Itinerary Details- Ibelen 7-14 October 2006 the USA

Su havzası semineri bana gerçekten katkı verdi. Döndüğümde “orman ve su- orman içi küçük göletler” konularında detaylı bir rapor hazırlayarak Bakanımız Osman Pepe, Müsteşarımız Nuri Uslu, Orman Genel Müdürü Osman Kahveci ve AGM Genel Müdürü Mustafa Yüksek’ e teslim ettim.

colorado

Bu rapor daha sonraki çalışmalarımızda çok faydalı oldu. Orman Genel Müdür Yardımcısı olarak çalışmaya başladığımda orman ve su konusuna özel önem verdim.

Phoenix şehri Arizona eyaletinin başkenti.  1,5 milyon civarında nüfusu  var. Derelerinin temizliği gerkeçten harika idi. Şehrin atıksuyu temizlenip arıtılıp doğal ortamında dinlendirildikten sonra tekrar kullanılıyordu.

Dönüşte Şikago havalanında kaybolmuştum. Birisi benimle herhalde bir 15 dakika yürüdü, gideceğim yere götürdü. Dünyanın her tarafında iyi insanlar var.

Dördüncü seyahatim 2011 yılında oldu. 24 Ocak-4 Şubat 2011 tarihlerinde   New York’ ta düzenlenen UNFF 9. Oturumuna katıldım. Buraya bilahare Çevre ve Orman Bakanı Veysel Eroğlu da iştirak etti oldukça güçlü bir ekiple birlikte.

Bu program gerçekten son derece başarılı bir programdı. Bunu takiben hazırladığımız görev raporuna bu adresten ulaşmak mümkün. New York-İstanbul arasında canlı yayında fidan diktik.

Ekibimiz gerçekten harika idi. Orman Genel Müdürlüğünden İsmail Belen, Emine Ataş, İlhami Aydın, Hüseyin Sop, Cezmi Keleş, Kenan Kılıç, Aykut İnce, Gülcan Aykut vardık.

Eşim Avukat Züleyha Belen de özel misafirimiz olarak aramızda idi. Yale Üniversitesinden Selin Devranoğlu, GTZ’ den Gülay Yaşin, Orman Mühendisleri Odasından Muhammet Saçma ve Erkan İspirli  vardı.

Dünya geçici. AGM’ yi temsilen katılan sevgili dostum Mahmut Temiz harika işler çıkarmıştı. Mahmut Bey 7 Ocak 2016 tarihinde aramızdan ayrılıp uçtu.  Zamanın BM Daimi Temsilcisi Ertuğrul Apakan ve şimdi Daire Başkanı olan Adnan Altay Altınörs harika işler çıkardı.

Ayrıca http://www.ogm.gov.tr/lang/en/Lists/News/AllItems.aspx adresinde yayınlanan haberlerin bir kısmına buradan ulaşılabiliyor.

UNFF9′ a eşimle birlikte gitmiştik, çocuklarımız Furkan ve Mustafa Ankara’da kalmışlardı. Süre uzun olunca video konferansla hasret gidermeyi denemiştik!

Beşinci seyahatim 2013 yılında oldu. 21 Temmuz-9 Ağustos 2013 tarihlerinde Harvard Üniversitesi Kennedy Kamu Yönetimi Fakültesince verilen “Üst Düzey Kamu İdarecileri Eğitimi” ne iştirak ettim. Harvard çok farklı bir deneyim oldu benim için.

İnsan neleri unutuyor!

Altıncı seyahatim ise 2014 yılında idi.

Yine 6-22 Ağustos 2014 tarihlerinde ABD Orman Servisi tarafından düzenlenen “Uluslararası Afet Yönetimi Semineri” ne katıldım. Washington’ da başlayan seminer San Francisco’da arazide devam etti.

Burada edindiğim tecrübeleri başta AFAD olmak üzere ilgili kurumlarla ve meslektaşlarımızla paylaşmaya gayret gösterdim.

AFAD-the International Seminar on Disaster Management 2014

Bu seminer çerçevesinde yaklaşık bir aydır devam etmekte olan, çok farklı kurumlardan 2000 kişinin katıldığı California’ nın en büyük yangınlarından birisi olan yangın söndürme faaliyetlerine iştirak etme imkânımız oldu. Bunun için Etna‘da kurulan kampta kaldık.

Yangının çıkış yeri Siskiyou County, California idi.

san francisco

Söylenecek çok söz var tabi ki ama beni en çok etkileyen unsurlardan birisi “koordinasyon, ulusal birlik” yaklaşımı oldu. Her sabah saat 06:00 da kamp merkezinde toplandık. Haritalar, bilgisayarlar eşliğinde durum değerlendirmesi yapıldı. Hiç bir detay saklanmadı, her detay anında internette paylaşıldı. Panik, acele görmedik.

Ayrıca Oman’ lı doktor arkadaşımızın imamlığında kıldığımız sabah namazları harika idi.

Ricam üzerine bizi ağaçların bulunduğu ormana götürdüler.

Yapacak çok işimiz var, çok!

2013 afet 2013afet1

Bir ormancı olarak Amerika’ nın dev sekoya ağçlarını hep merak ederdim. Bunları göremedik ama San Francisco yakınındaki Muir Woods National Monument i ziyaret ettik, ordaki dev ağaçları gördük.

Kişisel olarak herhangi bir ülkeye hayranlığım yok, kendi Milletimi  ve ülkemi her zaman en üstte görürüm ama imkanım olsa bütün meslektaşlarımın ve tabi ki aile fertlerimin Amerika’ yı görmelerini isterim.

2016 yılında The International Seminar on Forest Landscape Restoration​ için gittim.

2 Responses to Ülke Raporları-Amerika

Geleceğe GÖNDERiler

Geleceğin, kişilerin hayalleriyle ve yaptıklarıyla şekilleneceğinin farkındayız. Herhangi bir şeyi daha iyiye götüreceğine inandığınız bir düşünceniz mi var? Herhangi bir konuda yeni bir fikriniz mi var? “Buldum” dediğiniz bir şey mi icat ettiniz? Heyecanınızı yürekten paylaşıyoruz. “Geleceğe GÖNDERi”lerinizi bizimle paylaşın, destek olalım! Lütfen görüş ve önerilerinizi gonder.carfu@gmail.com eposta adresi ile bizimle paylaşın. Köşe Yazıları bölümünde yazı […]